Hvordan kan interiørarkitektur påvirke barnas kognitive utvikling gjennom form, farge og lys?
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2416174Utgivelsesdato
2016-10-19Metadata
Vis full innførselSammendrag
På bakgrunn av at syn på læring og samfunnets behov for utvikling har vært i rask utvikling
de siste tiårene, har også barnehager blitt satt mer i fokus. I denne oppgaven har jeg tatt for
meg hvordan interiørarkitektur kan påvirke barna i barnehage på en pedagogisk måte – altså,
hvordan interiørarkitektur kan fremme læring og kreativitet hos barna. I følge Nikolaj Bebe,
spesialist i arkitektur-psykologi, er en god barnehage en barnehage som legger til rette for
læring gjennom arkitekturen. Jeg ønsket å sette lys på hva dette betyr for personalet og barna i
barnehagen. Grunnen til at jeg valgte dette som tema er for å få et innblikk i om
interiørarkitektur har større påvirkning på barna enn vi tror, samt at jeg ønsker å bli en
erfaring rikere for å lage gode løsninger for barnehager i fremtiden. Barnehagen er en viktig
plass hvor barnet bruker mye tid de første leveårene, og disse årene burde være byggesteiner
for videre god læring i skolen. Det overordnede fokuset i denne oppgaven er har vært hva
barna - de viktigste rolle-spillerne har gitt uttrykk for å syntes er attraktivt. Fokuset har vært å
fremme økt bevissthet rundt interiørarkitektur i barnehagen og dermed ble problemstillingen
formulert deretter:
- ”Hvordan kan interiørarkitektur påvirke barnas kognitive utvikling gjennom form, farge
og lys”?
Grunnlaget for studiene ble først og fremst gjort i en eldre kommunal barnehage, med et lite
innblikk fra pedagogisk leder fra en nyere, moderne, privat barnehage. Den eldre barnehagen
har blitt designet i samsvar med min problemstilling og observasjoner underveis i prosessen.
Kvalitative og kvantitative metoder ble brukt i form av observasjon av rommet i barnehagen,
intervju av barnehagestyrer, pedagogisk leder og barnehageassistent, samt konsept-testing på
barna.
Metodene ble vurdert opp mot målet jeg ønsket å nå, nettopp hvordan rommet blir brukt den
dag i dag og hva som er savnet. Oppgaven vil inneholde opplevelser, refleksjoner og
meninger fra både barna og de ansatte.