Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSyvertsen, Sara
dc.date.accessioned2016-10-19T07:31:41Z
dc.date.available2016-10-19T07:31:41Z
dc.date.issued2016-10-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2416174
dc.description.abstractPå bakgrunn av at syn på læring og samfunnets behov for utvikling har vært i rask utvikling de siste tiårene, har også barnehager blitt satt mer i fokus. I denne oppgaven har jeg tatt for meg hvordan interiørarkitektur kan påvirke barna i barnehage på en pedagogisk måte – altså, hvordan interiørarkitektur kan fremme læring og kreativitet hos barna. I følge Nikolaj Bebe, spesialist i arkitektur-psykologi, er en god barnehage en barnehage som legger til rette for læring gjennom arkitekturen. Jeg ønsket å sette lys på hva dette betyr for personalet og barna i barnehagen. Grunnen til at jeg valgte dette som tema er for å få et innblikk i om interiørarkitektur har større påvirkning på barna enn vi tror, samt at jeg ønsker å bli en erfaring rikere for å lage gode løsninger for barnehager i fremtiden. Barnehagen er en viktig plass hvor barnet bruker mye tid de første leveårene, og disse årene burde være byggesteiner for videre god læring i skolen. Det overordnede fokuset i denne oppgaven er har vært hva barna - de viktigste rolle-spillerne har gitt uttrykk for å syntes er attraktivt. Fokuset har vært å fremme økt bevissthet rundt interiørarkitektur i barnehagen og dermed ble problemstillingen formulert deretter: - ”Hvordan kan interiørarkitektur påvirke barnas kognitive utvikling gjennom form, farge og lys”? Grunnlaget for studiene ble først og fremst gjort i en eldre kommunal barnehage, med et lite innblikk fra pedagogisk leder fra en nyere, moderne, privat barnehage. Den eldre barnehagen har blitt designet i samsvar med min problemstilling og observasjoner underveis i prosessen. Kvalitative og kvantitative metoder ble brukt i form av observasjon av rommet i barnehagen, intervju av barnehagestyrer, pedagogisk leder og barnehageassistent, samt konsept-testing på barna. Metodene ble vurdert opp mot målet jeg ønsket å nå, nettopp hvordan rommet blir brukt den dag i dag og hva som er savnet. Oppgaven vil inneholde opplevelser, refleksjoner og meninger fra både barna og de ansatte.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectBarnehagernb_NO
dc.subjectInteriørarkitekturnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.titleHvordan kan interiørarkitektur påvirke barnas kognitive utvikling gjennom form, farge og lys?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge