Hvordan kan maritim oljeservicenæring beholde sin kritiske kompetanse i den nåværende oljekrisen?: En casestudie av Eidesvik Offshore ASA
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi valgt å se på hva Eidsvik Offshore ASA har gjort for å
beholde sin kritiske kompetanse i den nåværende oljekrisen. Kritisk kompetanse er kunnskap
og ekspertise innenfor visse funksjoner i selskapet som er nødvendige for at de skal nå sine
mål, og ble i denne oppgaven avgrenset til ulike stillingskategorier. Vi har innhentet
informasjon om temaene relatert til problemstillingen gjennom forskningsartikler, fagbøker,
og offentlig tilgjengelig informasjon om selskapet. For å svare på problemstillingen
formulerte vi tre forskningsspørsmål, og vi benyttet oss av en kvalitativ forskningsmetode. Vi
gjennomførte semistrukturerte dybdeintervjuer med fem ansatte i Eidesvik Offshore ASA.
Etter intervjuene var gjennomført, ble funnene analysert og drøftet. Hovedfunnene våre er at
selskapet har brukt flere ulike nedbemanningstiltak for å beholde den kritiske kompetansen
ved den nåværende oljekrisen. Det viser seg at bruk av endringsoppsigelser bidro noe til å
beholde kompetansen i selskapet, men det var først og fremst bruk av reduksjon av arbeidstid
som gjorde at Eidesvik Offshore ASA fikk beholdt sin kritiske kompetanse. I tillegg har dette
ført til at selskapet innehar en større grad av fleksibilitet. Resultatene kan ikke generaliseres,
men kan indikere at valg av nedbemanningstiltak vil påvirke hvorvidt virksomheter klarer å
beholde sin kritiske kompetanse i krisetider.
”Det er betre med eit dårleg skip og eit godt mannskap, enn omvendt” – Lauritz Eidesvik