Ny generasjon - nye krav?
Abstract
Denne bacheloroppgaven setter søkelys på generasjonsforståelse og generasjonsbeskrivelser,
for å kartlegge om dette er godt egnet for å komme med påstander om arbeidstakere i ulike
generasjoner. Vi har ønsket å se på om ulike publikasjoner og artikler som tar for seg
generasjonsbeskrivelser som tema, har grunnlag for sine påstander. Temaet for avhandlingen
er generasjonsforståelse, med hovedfokus på Generasjon Y i arbeidslivet. Basert på
eksisterende forskning, empiri og teori har vi trukket ut det vi betrakter som tre av de mest
sentrale og gjentagende påstandene om denne gruppen arbeidstakere; hyppig jobbskifte, stort
behov for tilbakemeldinger og stort fokus på balanse mellom jobb- og privatliv. Videre har vi
ønsket å avdekke om disse påstandene faktisk stemmer overens med vårt utvalg, og om
generasjonsperspektivet er godt egnet til forstå unge arbeidstakere.
Problemstillingen avhandlingen ønsker å besvare er; ”Hvilken nytte gir de dominerende
beskrivelsene av Generasjon Y for å forstå unge arbeidstakere i Norge i dag?”
Vi har videre valgt å dele formålet med oppgaven i to deler:
!! Å vurdere om de valgte påstandene om Generasjon Y stemmer for utvalget
!! Å vurdere om generasjonsperspektivet er en god forklaring på unge arbeidstakeres
behov i dag
Ved å benytte kvalitativ metode har vi gjennomført dybdeintervjuer, for å kunne drøfte våre
funn opp mot eksisterende forskning, empiri og teori. Hensikten med dette var å kunne se om
de dominerende beskrivelsene av Generasjon Y samstemte med våre egne funn. For å vurdere
om generasjonsperspektivet kan forklare unge arbeidstakeres behov, har vi innhentet teori om
tema, og drøftet dette.
Vi konkluderte med at generasjonsbegrepet kan være egnet til å beskrive hvordan en
generasjon er i en viss grad og at generasjonsbeskrivelser kan være nyttig for å forstå en
generasjon. Vi har likevel poengtert at påstandene ikke kan generaliseres til en hel generasjon
og at man ikke skal ta for gitt at det vil gjelde alle. På bakgrunn dette ønsker vi å trekke frem
at man bør være forsiktig med å komme med beskrivelser som skal være gjeldene for en hel
generasjon.