Show simple item record

dc.contributor.authorObstfelder, Maria
dc.contributor.authorOlsen, Trine
dc.contributor.authorSandli, Malene
dc.date.accessioned2016-11-09T08:12:23Z
dc.date.available2016-11-09T08:12:23Z
dc.date.issued2016-11-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2420233
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven setter søkelys på generasjonsforståelse og generasjonsbeskrivelser, for å kartlegge om dette er godt egnet for å komme med påstander om arbeidstakere i ulike generasjoner. Vi har ønsket å se på om ulike publikasjoner og artikler som tar for seg generasjonsbeskrivelser som tema, har grunnlag for sine påstander. Temaet for avhandlingen er generasjonsforståelse, med hovedfokus på Generasjon Y i arbeidslivet. Basert på eksisterende forskning, empiri og teori har vi trukket ut det vi betrakter som tre av de mest sentrale og gjentagende påstandene om denne gruppen arbeidstakere; hyppig jobbskifte, stort behov for tilbakemeldinger og stort fokus på balanse mellom jobb- og privatliv. Videre har vi ønsket å avdekke om disse påstandene faktisk stemmer overens med vårt utvalg, og om generasjonsperspektivet er godt egnet til forstå unge arbeidstakere. Problemstillingen avhandlingen ønsker å besvare er; ”Hvilken nytte gir de dominerende beskrivelsene av Generasjon Y for å forstå unge arbeidstakere i Norge i dag?” Vi har videre valgt å dele formålet med oppgaven i to deler: !! Å vurdere om de valgte påstandene om Generasjon Y stemmer for utvalget !! Å vurdere om generasjonsperspektivet er en god forklaring på unge arbeidstakeres behov i dag Ved å benytte kvalitativ metode har vi gjennomført dybdeintervjuer, for å kunne drøfte våre funn opp mot eksisterende forskning, empiri og teori. Hensikten med dette var å kunne se om de dominerende beskrivelsene av Generasjon Y samstemte med våre egne funn. For å vurdere om generasjonsperspektivet kan forklare unge arbeidstakeres behov, har vi innhentet teori om tema, og drøftet dette. Vi konkluderte med at generasjonsbegrepet kan være egnet til å beskrive hvordan en generasjon er i en viss grad og at generasjonsbeskrivelser kan være nyttig for å forstå en generasjon. Vi har likevel poengtert at påstandene ikke kan generaliseres til en hel generasjon og at man ikke skal ta for gitt at det vil gjelde alle. På bakgrunn dette ønsker vi å trekke frem at man bør være forsiktig med å komme med beskrivelser som skal være gjeldene for en hel generasjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectGenerasjonsforståelsenb_NO
dc.subjectArbeidstakerenb_NO
dc.subjectGenerasjon Ynb_NO
dc.subjectArbeidslivnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleNy generasjon - nye krav?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge