Motivasjon i ensformig arbeid - Et casestudie i posttjeneste-bransjen
Abstract
I denne oppgaven ønsker vi å besvare problemstillingen: Hvordan kan produksjonslederne og
medarbeiderne sammen bidra til økt motivasjon?. Vi har besvart denne ved bruk av et
intensivt enkeltcasestudie hvor vi foretok kvalitative dybdeintervjuer med de ansatte -
produksjonslederne og superbrukere. Vi tok også i bruk feltobservasjon, på avdeling
Klargjøring Inn ved Posten Norge, Østlandsterminalen. For å kartlegge nå-situasjonen ved
avdelingen stilte vi det første forskningsspørsmålet: Hva motiverer medarbeiderne og
produksjonslederne med utgangspunkt i Self Determination Theory? (Heretter kalt SDT). Vi
avdekker underveis at det er sterk tilhørighet blant avdelingsmedlemmene i sammenheng med
et godt arbeidsmiljø og lavt sykefravær. På tross av dette hadde vi antakelser om at det fantes
barrierer de kunne jobbe med å bygge ned, men var usikre på hvilke. Dette ledet til det andre
forskningsspørsmålet: Hva er kritiske faktorer for å øke motivasjonen på avdeling KI? På
bakgrunn av dette avdekker vi at det ikke er en sammenheng mellom rolleforventninger og
virkeligheten på avdelingen, og at det er kommunikasjon som er barrieren for at de skal kunne
jobbe bedre sammen. Vi konkluderte derfor denne studien med at superbrukerne i samråd
med produksjonslederne måtte avklare forventninger til når tilbakemeldinger var nødvendige,
mens produksjonslederne på bakgrunn av forventningene måtte ha avklarte og kjente
retningslinjer for å korrigere avvikene som oppstår.