En studie av hvordan man kan redusere risiko for feilansettelser gjennom omstrukturering av rekrutteringsprosessen
Abstract
I denne oppgaven har vi kartlagt hvordan Bergen Kommune kan redusere risikoen for
feilansettelser av lærere gjennom omstrukturering av rekrutteringsprosessen. Oppgavens
første del er en introduksjon bestående av innledning, formål med oppgaven, problemstilling
med antakelser, avgrensninger og de forutsetninger vi har gjort. Vi vil så starte med å gi et
innblikk i det teoretiske grunnlaget vår forskning har basert seg på. Dette innebærer teori om
de steg i rekrutteringsprosessen Bergen Kommune benytter seg av. Vår metodemodell
inkluderer forskningsdesign, datainnsamling, transkribering og analyse. Vi presenterer også
en gjennomgang av hvordan kvalitative undersøkelser evalueres, og sier litt om hvilke
forskningsetiske prinsipper oppgaven tar utgangspunkt i.
Det er rektorene som ansetter lærere og vi har derfor intervjuet rektorene om hvordan dagens
rekruttering foregår. Disse funnene drøftes opp mot teoretisk grunnlag. Med utgangspunkt i
dagens situasjon foreslår vi konkrete forbedringer før vi drøfter mulige fallgruver i en
evaluering av egen prosess.