Samfunnsansvar i rekrutteringsprosesser: Fra arbeidsledig til månedens ansatt
Abstract
Vår bakgrunn for denne oppgaven er interessen for rekruttering i et større perspektiv der
arbeidsgiver tør å satse på arbeidstakere med ulike utfordringer. Vi ønsket å gå i dybden på
rekruttering, men samtidig se hvordan ulike bedrifter bruker samfunnsansvar ved ansettelse
av arbeidsledige, og om det finnes ulikheter på tvers av bransjer og bedrifter. Dette dannet
følgende problemstilling:
”Hvordan kan samfunnsansvar bidra til å rekruttere personer som har utfordringer med å
komme inn i arbeidsmarkedet?”
For å svare på problemstillingen var vi i kontakt med fem ulike bedrifter, og foretok syv
kvalitative dybdeintervjuer. Formålet med intervjuene var å få nok informasjon til
undersøkelsen, men også å få et innblikk i hvordan arbeidsgivere tenker når det kommer til
rekruttering i lys av å ta et ansvar for samfunnet.
Funnene i undersøkelsen belyser at bevisstgjøringen rundt arbeidet med samfunnsansvar i
rekrutteringsprosesser er lite kjent. Bedrifter er dyktige til å ansette arbeidstakere med andre
utfordringer, men tenker ikke på dette som et samfunnsansvar. Videre viser funnene at mange
arbeidsgivere er dyktige til å tilrettelegge den enkelte arbeidstakers hverdag der det er
nødvendig, og at det ofte er lite som skal til for at en person med andre forutsetninger skal
komme ut i arbeidsmarkedet.
For at samfunnsansvar kan bidra til å ansette flere personer med utfordringer viser
undersøkelsen at begrepet først og fremst må synliggjøres i samfunnet, og for den enkelte
arbeidsgiver. Ved å ta tak i dette kan begrepet få en større betydning, og rekrutteringen kan
bli mer allsidig. Våre informanter mener at satsing på dette området gir positive resultater
både for bedriften og den enkelte arbeidstaker.