Corporate Social Responsibility: Hvordan kommunisere CSR for å styrke merkeholdning
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454166Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Corporate Social Responsibility (CSR), også kalt bedriftens samfunnsansvar, er de
aktivitetene bedriften bidrar med i samfunnet utover det som er lovpålagt. Dette har i løpet av
de siste tiårene blitt en strategi som nærmest er obligatorisk for de aller fleste bedrifter. CSR
defineres ut fra hvilket ansvar bedriften selv mener de har og de forventningene som kommer
fra samfunnet. Grunnen til at de fleste bedrifter implementerer CSR-aktiviteter i driften er for
å oppnå en eller annen fortjeneste i form av økt profitt, økt kjennskap eller økt
merkeholdning. Vi har i denne oppgaven undersøkt hvordan bedrifter best kan kommunisere
sine CSR-tiltak for å oppnå bedre merkeholdning. Studiens problemstilling lyder derfor som
følger:
Hvilken effekt har CSR-aktivitet og kommunikasjonsavsender på forbrukeres merkeholdning?
For å besvare problemstillingen benyttet vi et 2x2-faktoriell design med fire grupper. CSRaktivitet
består av faktorene «pengestøtte» og «kompetansedeling» og
kommunikasjonsavsender består av «indirekte-» og «direkte kommunikasjon». Undersøkelsen
ble gjort på Høyskolen Kristianias bibliotek og utvalget endte på 125 respondenter. Det ble
utledet fem hypoteser ut fra problemstillingen. H1 og H2 undersøker hovedeffekten og
interaksjonseffekten på merkeholdning, mens H3-H5 undersøker tre uavhengige variablers
medierende effekt på interaksjonseffekten postulert i H2. Alle hypotesene ble testet ved bruk
av ANOVA-analyser gjennom statistikkprogrammet SPSS. Det oppnås ikke støtte for noen av
studiens hypoteser, og det kan derfor ikke trekkes noen konklusjoner. Studiens resultater
diskuteres i kapittel 5.0 Drøfting av resultater. Selv om studien ikke oppnår noen signifikante
funn viser den tendenser som er støttet av teori, og derfor avslutter vi med et forslag om å
replisere studien.