Beste praksis key account management i en profesjonell tjenesteytende virksomhet
Abstract
Hensikten med denne oppgaven var å få innsikt og forståelse for hvordan et stort
internasjonalt konsulentselskap utøver beste praksis key account management (KAM), og
hvordan forholdet forløper seg mellom selskapets praksis og KAM-teori.
Fra studietiden på markedshøyskolen har jeg fremfor alt blitt oppmerksom på viktigheten ved
å observere og lytte til kunder. Ettersom jeg har studert hotelledelse er det meste vi har lært
innenfor studieløpsemnene relatert til reiselivsnæringen. Det har i den forbindelse blitt
eksemplifisert ulike former og eksempler på hvordan KAM kan utøves i hotellvirksomheter.
Imidlertid, på tross av min studieretning, men med hensyn til temaet, ønsker jeg å undersøke
en bransje hvor KAM har en sentral rolle. Profesjonelle tjenesteytende virksomheter, som
eksempelvis i bedriftsmarkedet, tilbyr konsultasjon, teknologi og/eller rådgivning, tilhører i
dag en bransje som drar stor nytte av KAM. Dessuten anser jeg personlig at denne bransjen
forekommer som mest interessant å utforske ettersom dette er en bransje hvor det er høyt
fokus på å skape lønnsomhet, uavhengig av hva man selger.
Undersøkelsen tar utgangspunkt i definerte temaer hentet fra litteraturgjennomgangen. Disse
omhandler definisjonen av KAM, selektering og klassifisering av nøkkelkunder, organisering
av KAM, relasjonsstadier i kundeforholdet, samt suksessfaktorer i KAM. Analyse- og
drøftingsdelen er gjennomført med hensikt å belyse forholdet mellom teori og praksis.
Kort sagt er utfallet av studien bygget på kjennetegnet ved at selskapet jeg valgte å studere
har svært tilpassede KAM-systemer som både kan relateres til og skilles fra teori. Dette blir
hovedsakelig begrunnet med utgangspunkt i følgende:
• Selskapet har et velutviklet og dokumentert KAM-rammeverk med basis i både teori
og egne erfaringer
• Selskapet bruker mye tid og ressurser på opplæring, kursing og forbedring av KAMprosesser
• Selskapet har høyt fokus på hva som kjennetegner de beste selskapene innen de
bransjer som de betjener kunder i, og henter kontinuerlig inn kunnskap og erfaring på
nye områder.
• Utfordringer: Prioritere å videreutvikle potensielle nøkkelkunder samtidig som å
ivareta de eksisterende, parallelt med å tenke langsiktig, fremfor kortsiktig