Motiverende og tidseffektivt lederskap: En kvalitativ studie av kjøpmenn i REMA 1000
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454241Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven er basert på Global Employee and Leadership Index, en undersøkelse av
ledere og medarbeidere i Norge. Deres siste undersøkelse fra 2016 viser at nesten
halvparten av Norges ledere mener de ikke bruker nok tid på ledelse. Dette går utover
lederskapet, noe medarbeiderne er enig i. Medarbeiderne ønsker å bli sett, og lederne
ønsker å strekke bedre til. Derfor er problemstillingen: ”Hvordan kan lederen utøve et
motiverende og tidseffektivt lederskap?” Oppgaven blir avgrenset ytterligere med temaene
lederstil og relasjon, hvor det blir sett på hvordan disse variablene kan bidra til å forme
lederskapet. For å svare på problemstillingen blir det gjennomført en undersøkelse av
kjøpmenn og deres medarbeidere i Rema 1000. Det blir benyttet kvalitativ metode, og
datainnsamlingen foregår med dybdeintervju. Videre analyseres innhentet data ved å se på
sammenhengene mellom teorien og respondentenes svar. Funnene viser at det motiverende
og tidseffektive lederskapet består av en kombinasjon av transformasjonsledelse,
transaksjonsledelse og relasjonsferdigheter.