TRYNEFAKTOR
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455151Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
At et tiltalende ytre gir mennesker fordeler i sosiale sammenhenger har gjennom forskjellige
studier blitt bekreftet gang på gang. Denne tendensen til å behandle pene mennesker bedre
enn de som bedømmes som mindre pene, kan forklares som en stereotypi, som går under
betegnelsen ”what is beautiful is good”. Langlois m.fl. fant blant annet at attraktive
mennesker blir oppfattet mer positivt enn andre, ved at de blir tillagt egenskaper som sosial
appell og yrkesmessig kompetanse (2000, 400). Dette indikerer at attraktivitet spiller en stor
rolle i arbeidslivet. Gjennom flere eksperimenter og metaanalyser har det blitt bekreftet at
rekrutterere ofte blir påvirket av en persons attraktivitet og tillegger attraktive mennesker
egenskaper de ikke nødvendigvis har.
På bakgrunn av at tidligere forskning på dette området har benyttet seg av kvantitative
metoder, mye i form av eksperimenter, ønsket vi å kartlegge fenomenet fra et annet
perspektiv. I første omgang gjennomførte vi en omfattende litteraturstudie, for å utforske
fenomenets utbredelse ved å se på tidligere forskning på området. Gjennom åtte kvalitative
dybdeintervjuer, forsøkte vi å besvare vår problemstilling: “Hvordan kan fysisk attraktivitet
påvirke vurderingen av kandidater i rekrutteringsprosesser, og i hvilken grad anerkjenner
rekrutterere fenomenets innvirkning?”.
Etter gjennomført datainnsamling og analyse fant vi ut at rekrutterere ikke har vanskeligheter
med å akseptere fenomenets generelle eksistens, men at de ikke anerkjenner at de selv blir
påvirket. Videre indikerte våre resultater at det er god grunn til å anta at fenomenets
innvirkning er ubevisst, ved at det påvirker gjennom andre elementer som oppfattet kjemi,
personlighet og hvordan kandidater vil passe inn i et arbeidsmiljø.