Medarbeiderløfte som konkurransefortrinn: På hvilken måte kan medarbeiderløftet brukes til å tiltrekke potensielle ansatte?
Abstract
Vår oppgave omhandler på hvilken måte medarbeiderløftet kan brukes til å tiltrekke
potensielle ansatte.
Vi har valgt å besvare problemstillingen med tre forskningsspørsmål:
- I hvilken grad er medarbeiderløftet knyttet til rekrutterings- og forretningsstrategien?
- På hvilken måte kan medarbeiderløftet skape gode ambassadører internt?
- På hvilken måte kan medarbeiderløftet differensiere bedriften fra konkurrenter?
Vi har undersøkt disse forskningsspørsmålene, og besvart problemstillingen ved hjelp av
empiri innhentet gjennom intervjuer med tre virksomhetsrespondenter og to fagpersoner. Vi
har også innhentet informasjon fra tidligere forskning, rapporter, artikler, fagstoff og
presentasjoner. Virksomhetsrespondentene er fra DNV GL, Gjensidige og Telia, og
fagpersonene er fra kjente og etablerte bedrifter som Evidente og Whydentify.
Hovedfunnene i oppgaven sier at virksomhetene jobber med employer branding, og har en
satsning på det, men i varierende grad bruker ett medarbeiderløftet. Alle har ett kritisk behov
for riktig kompetanse fremover, og ser behovet i å ha en strategisk satsing på employer
branding. Det kommer også fram at ett tydelig definert medarbeiderløftet bidrar til
konkurransefortrinn, men at arbeidet med å definere er en omfattende prosess med mye
analyse og arbeid bak.
Vi har likevel funnet ut at det er forbedringspotensialer i bruk av medarbeiderløftet, og
mulighet for ett mer tydelig budskap for differensiering i kampen om kompetanse.