Gjennomtrekk i restaurantbransjen: Hva påvirker frivillig gjennomtrekk i restauranter?
Abstract
Denne oppgaven sentrerer seg rundt temaet gjennomtrekk i restauranter. For å undersøke dette er følgende problemstilling lagt til grunn: ”Hva påvirker frivillig gjennomtrekk i restauranter?”. For å undersøke hva som påvirker frivillig gjennomtrekk, vil oppgaven ta utgangspunkt i hva som påvirker turnover intensjon og retention intensjon hos ansatte.
Teorien som er lagt til grunn tar utgangspunkt i equity-teori og jobbtilfredshet som sentrale indikatorer på turnover, med følgende variabler til å måle jobbtilfredshet. Gjennom en kvalitativ undersøkelse og gjennomføring av kvalitative dybdeintervjuer har målet vært å få en forståelse av informantenes holdning til turnover og retention hos nåværende arbeidsgiver. Ut i fra funnene som er blitt gjort, har turnover vist seg å være et komplekst tema hvor subjektive vurderinger vil ha stor betydning for hvorfor den ansatte velger å bli eller slutte på arbeidsplassen. Noen faktorer er sammenlignbare for medarbeideres retention- eller turnover intensjon, men det vil være mange subjektive vurderinger og noen trekk ved selve bransjen, som påvirker frivillig gjennomtrekk i restauranter.