Show simple item record

dc.contributor.authorSolheim, Mathilde
dc.contributor.authorJønland, Mari
dc.date.accessioned2017-09-18T13:30:31Z
dc.date.available2017-09-18T13:30:31Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455218
dc.description.abstractDagens hotellnæring er dominert av de store kjedene, som alle praktiserer Revenue Management. Vårt formål med oppgaven, og problemstillingen vår er å kartlegge “ Hvordan påvirker det digitale distribusjonslandskapet utøvelsen av revenue management i hotellbransjen?”. Besvarelsen er utført etter kvalitativ tilnærming, med fenomenologisk forskningsdesign. Vi har undersøkt de tre kjedene; Choice, Scandic og Thon, og gjennomførte fem middels strukturerte dybdeintervjuer. I utvelgelsen av vårt strategiske utvalg var det viktig å velge respondenter som hadde sentrale stillinger i egen kjede, for å kunne samle inn relevant informasjonen til å besvare problemstillingen. Respondentene er fordelt på de tre kjedene, og jobber daglig med Revenue Management. Vi har tatt utgangspunkt i RevMAP prosessen til Tranter, Stuart-Hill og Parker . Etter å ha analysert, drøftet og fortolket dataen konkluderer oppgaven med at delene i prosessen påvirkes i ulik grad. Segmentering, prognostisering og intern -og ekstern analyse er deler som i mindre grad påvirkes av de digitale distribusjonskanalene. Kundekunnskap påvirkes ved at distribusjonskanalene kan skape en distanse mellom hotellet og forbruker. Hotellet mister den direkte kontakten med kundene og hindres i å bygge relasjoner. Resultatene i undersøkelsen avdekker at distribusjon og pris påvirkes sterkt. D e digitale distribusjonskanalene har tvunget fram en ny prisstrategi, som er å tilby rabattert pris på egen nettside mot forhåndsbetaling, og at man frasier seg avbestillingsretten. Kjedene bruker prisavslag bevisst som et tiltak for kanalvridning. OTA i seg selv er ikke problemet, men innholdet i avtalestrukturen. Hotellene må gjøre kost-nytte analyser, slik at de er bevisste på hvilken ”return on investment” som gjelder i hver enkelt kanal. Vi har fått inntrykk av at kjedene har ressurser og kunnskap nok til å optimalisere dette i større grad enn tidligere. De største utfordringene respondentene hadde var derfor knyttet til kundelojalitet og kontrollere hvem som selger hotellrommene, i hvilke kanaler.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHotelledelsenb_NO
dc.subjectRevenue managementnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectDigitale mediernb_NO
dc.titlePåvirker digitale distribusjonskanaler utøvelsen av Revenue Management?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal