Mat og måltider i barnehagen
Abstract
Bakgrunn
Barn i Norge tilbringer store deler av dagen sin i barnehagen. Maten som inntas i
barnehagen utgjør derfor en stor del av barnas totale kosthold. Fordi barnas grunnlag
for god helse legges i tidlige barneår har det som serveres stor betydning. De ansatte
har et ansvar for å servere sunn og næringsrik mat, samtidig som måltidet skal være
tilrettelagt for læring. Barna tilegner seg kunnskap, erfaringer og sosiale ferdigheter i
måltidsituasjonen. Dette er egenskaper som barna vil dra nytte av videre i livet.
Problemstilling
”I hvilken grad har private og offentlige barnehager fokus på det daglige tilbudet av
mat og måltider?”.
Metode
Besvarelsen av oppgaven har et kvalitativt forskningsdesign. Utvalget bestod av
førskolelærere i åtte barnehager i Oslo. Det ble gjennomført åtte kvalitative
forskningsintervjuer for innsamling av data.
Resultater
Analysen viste at alle barnehagene ønsket å ha fokus på sunn mat og innlemme
pedagogiske aktiviteter i måltidsituasjonen. Det var imidlertid stor forskjell på hvordan
dette ble praktisert. Personlig interesse for mat og måltid bidro til økt kvalitet på
maten som ble servert. I tillegg hadde de ansattes interesse stor betydning for
hvordan måltidene ble gjennomført.
Konklusjon
Studien viste at de ansattes interesse var det som påvirket mattilbudet mest. Det ser
ut til at de private barnehagene har et mer tilfredsstillende mat og måltidstilbud på
grunn av personlig interesse for kosthold og større økonomisk frihet. De kommunale
barnehagenes mattilbud ble på mange måter begrenset på grunn av økonomi og
ressurser. De private barnehagene hadde et stort fokus på å innlemme pedagogiske
aktiviteter rundt mat og måltider. Tid og ressurser var grunnen til at flere av de
kommunale barnehagene ikke hadde mulighet til å gjennomføre dette så ofte som de
ønsket. Fokuset på mat og måltider i barnehagen varierte mellom de private og
offentlige barnehagene