dc.contributor.author | Ringsby, Josefin | |
dc.contributor.author | Przadka, Eva Anna | |
dc.contributor.author | Brakstad, Haakon Høiby | |
dc.date.accessioned | 2017-10-06T08:55:50Z | |
dc.date.available | 2017-10-06T08:55:50Z | |
dc.date.issued | 2017-10-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2458867 | |
dc.description.abstract | Problemstillingen vi har valgt i denne undersøkelsen er “Hvordan påvirker tilknytningsform arbeidets organisering og arbeidsmiljø innen renhold i hotell?”
Formålet med denne oppgaven er å avdekke organisatoriske forskjeller mellom interne og eksterne ansatte på renholdsavdelinger i hotellsektoren. Vi har valgt denne problemstillingen da det er av interesse for oss i henhold til vårt studieløp, samtidig som at dette ofte er et omtalt tema i media og arbeidslivet.
Det ble gjennomført en kvantitativ undersøkelse som gikk i bredden av utvalget ved hjelp av et tverrsnittlig forskningsdesign. Dette utførte vi ved å bruke spørreskjemaer som skulle besvares av respondentene, og deretter analyserte våre funn gjennom bivariate krysstabeller.
Funnene våre viste seg å være et fint grunnlag for våre fire forskningsspørsmål som vi valgte for å besvare vår problemstilling. For å besvare disse forskningsspørsmålene valgte vi å ha et hovedfokus på tilknytningsformer og kommunikasjon i vår teori. I drøftingen ser vi på negative og positive påvirkningsfaktorer på arbeidets organisering og arbeidsmiljø.
Da vårt utvalg ikke er stort nok til at det egner seg til å generalisere til populasjonen, mener vi at våre funn likevel er en indikasjon på at tilknytningsformene bedriften velger å bruke blant renholdsansatte, har en påvirkning på organisering og arbeidsmiljø på arbeidsplassen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Hotelledelse | nb_NO |
dc.subject | Spørreskjemaer | nb_NO |
dc.subject | Kvantitativ metode | nb_NO |
dc.subject | SPSS | nb_NO |
dc.title | Outsourcing – En kortsiktig strategi for renhold på hotell? | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |