Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRud, Anette
dc.contributor.authorSwanberg, Erik
dc.contributor.authorRoen, Maren
dc.date.accessioned2017-10-06T10:27:47Z
dc.date.available2017-10-06T10:27:47Z
dc.date.issued2017-10-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2458904
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er spillifisering som HR trend for fremtiden og målet med oppgaven er å finne ut om hvordan norske virksomheter kan lære raskere ved å innføre dette i læringsprosessen. Vi hadde en antakelse om at eksponering for spillifisering i en tradisjonell kunnskapsquiz gir større læringseffekter og høyere grad av motivasjon enn hos de ansatte som ikke ble eksponert for spillifisering. Vi lurte også på om holdningene til spillifisering ville ha en innvirkning på motivasjonen og læringseffekten. For å få svar på problemstillingen utførte vi fire eksperimenter med totalt 90 deltakere med en eksperimentgruppe som ble eksponert for stimuli i form av en Kahoot! quiz og en kontrollgruppe som fikk en ordinær quiz i Qualtrics uten spillifisering. Rammeverket for innføring av spillifisering henter vi fra ARCS modell i Keller (1987) og selve prosessen blir gjort i samsvar med en modell hentet fra Garris, Ahlers og Driskell (2002). Avslutningsvis besvarte de en spørreundersøkelse for å forsøke å kartlegge grad av motivasjon og holdningene til spillifisering for å se om det forekom noen signifikante forskjeller mellom gruppene. Våre resultater viste at vi hadde noen marginale forskjeller mellom eksponeringsgruppen og kontrollgruppen selv om dette ikke er signifikant, på tross av metaanalyser og andre undersøkelser på feltet tilsier motsatt. Vår bacheloroppgave ønsker vi likevel skal være et bidrag til å belyse muligheten for å ta i bruk “uvante” metoder som for eksempel spillifisering for å oppnå læring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelsenb_NO
dc.subjectSpillifiseringnb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.subjectEksperimentell designnb_NO
dc.title“Spillifisering som HR trend i norske virksomheter” - En eksperimentell studie av læringseffekter ved spillifiseringnb_NO
dc.title.alternative“Gamification - the new HR trend among norwegian businesses” - An experimental study on learning effects through gamification.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal