En studie av effekten ved et lederutviklingsprogram med styrkebasert tilnærming
Abstract
Det overordnede målet for denne oppgaven har vært å gi et innblikk i hvilke effekter et
styrkebasert lederutviklingsprogram kan gi.
Dette gjorde vi ved å samle inn og drøfte data med utgangspunkt i problemstillingen:
“Hvilken effekt mener ledere selv de har hatt gjennom arbeid med et styrkebasert
lederutviklingsprogram?”
For å besvare problemstillingen har vi med grunnlag i kvalitativ metode i form av
dybdeintervju, intervjuet fem ledere fra en organisasjon som har gjennomgått et
lederutviklingsprogram med styrkebasert tilnærming. Oppgaven er basert på disse fem
ledernes opplevelser og erfaringer av effekt av styrkebasert ledelse.
På forhånd hadde vi noen teoretiske antagelser om hvilke faktorer som kunne gi utslag i form
av effekter av styrkebasert ledelse. For å avgrense oppgaven, utformet vi tre
forskningsspørsmål med vekt på samhandling, beslutning, og person og profesjonalitet. Disse
tre faktorene var noe vi antok at en leder ville bli berørt av under lederutviklingen.
Resultatene av undersøkelsen viser at det å investere i en form for lederutvikling med
styrkebasert tilnærming, krever at organisasjonen etterlever metodikken for oppnåelse av
vellykket implementering.
Videre funn fra de tre forskningsspørsmålene var som følger:
Samhandling har økt forståelsen om verdien av hverandres styrker, samt ga mulighet for
utarbeidelse av en felles språkplattform.
Evne til beslutningstaking økte ved bruk av verktøy som symbol, derimot fant vi ingen direkte
kobling mellom ledernes evne til å ta beslutninger ut fra bevissthet om egne styrker.
Under individuell veiledning har lederne fått økt bevissthet i forhold til sine personlige
styrker, men opplever samtidig at det er vanskelig å utelukke sine egenskaper som
privatperson, som kan medføre en rollekonflikt som ideelt burde vært adskilt.
Vi konkluderer med at lederne har opplevd personlig utvikling og dermed blitt bedre i stand
til å fungere i sin rolle som leder med bruk av styrkebasert ledelse.