Effekter av erfaring på oppfattet risiko ved kjøp av dagligvarer på internett
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2459108Utgivelsesdato
2017-10-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er ment til å illustrere hvordan grad av erfaring påvirker forbrukeren
sin risikooppfattelse ved kjøp av dagligvarer på internett. Vi synes det er interessant å se
hvordan teorien om oppfattet risiko kan gi ytterligere kunnskap om forbrukeren, innenfor en
kontekst det har vært lite forsket på i Norge. Denne oppgaven er begrenset til å gjelde for bruk
og kjøp av e-mat tjenester med tilgang til fullt varesortiment. Oppgavens problemstilling er
følgende;
“Hvordan vil erfaring påvirke oppfattet risiko ved kjøp av dagligvareprodukter på internett?”
I det teoretiske kapittelet vil leseren få innsikt i hva som ligger bak begrepet om oppfattet
risiko og begrepets seks dimensjoner. Forskningslitteraturen viser at det er en rekke
risikotyper knyttet til bruk og kjøp av produkter og tjenester. Det er de seks
risikodimensjonene som kan føre til ulike typer tap for forbrukeren på bakgrunn av deres valg
og handlinger. I denne oppgaven har vi besluttet å måle tidsrisiko, funksjonell risiko og
økonomisk risiko.
For å besvare problemstillingen har vi kommet frem til følgende hypoteser; H1: Erfaring med
kjøp av dagligvarer på internett har en negativ effekt på oppfattet funksjonell risiko, H2:
Erfaring med kjøp av dagligvareprodukter på internett har en negativ effekt på oppfattet
økonomisk risiko og H3: Erfaring med kjøp av dagligvareprodukter har en negativ effekt på
oppfattet tidsrisiko.
I denne bacheloroppgaven er det benyttet et kvantitativt forskningsdesign, da vi ønsker å si
noe om årsakssammenhenger mellom erfaring og de tre risikodimensjonene som omhandler
tids-, funksjonell- og økonomisk risiko. Det har blitt benyttet et tverrsnittsbasert
forskningsdesign, i form av et standardisert spørreskjema. Datamaterialet er bearbeidet i det
statistiske analyseprogrammet SPSS. Resultatene fra analysene viser at vi får støtte for alle
våre tre hypoteser, hvor erfaring har vist seg å ha størst effekt på risikodimensjonen som
omhandler tid. Deskriptive analyser fra datasettet viser at det foreligger andre variabler som
kan forklare hvorfor norske forbrukere i liten grad benytter seg av de eksisterende tjenestene
på dette markedet.