Effekten av eventdesign på tilskueres tilfredshet
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg eventdesign ved et mega- sportsevent. Mer spesifikt er
den rettet mot om, og eventuelt hvilke elementer som har effekt på tilskuernes totale
tilfredshet. Hensikten er å bedre kunnskapen innenfor eventledelse og hvordan man ved
effektivt bruk av eventdesign kan maksimere verdi. I henhold til dette har følgende
problemstilling blitt utarbeidet:
“Hvilken effekt har designelementene på tilskuernes totale tilfredshet under Raw Air?”
Basert på både tidsperiode og tema, er det sportseventet Raw Air denne studien vil ta for seg.
Valget er også basert på eventets aktualitet i media, ettersom det var første gjennomføring i
Norge. Deres situasjon passet godt sammen med vårt tema, i henhold til å unngå sterkt
etablerte assosiasjoner og forventninger hos tilskuerne.
Det er syv ulike designelementer som er benyttet som variabler, og disse er forankret i
tidligere forskning. Undersøkelsen tar for seg syv analysespørsmål som alle er utviklet for å
både teste og videreutvikle eksisterende teori og øke kunnskap. Oppgaven vil gi en
redegjørelse av de ulike designelementene og hvordan de strategisk kan brukes. Aktualiteten
rundt sportseventer i samfunnet vil også bli belyst. Videre tar oppgaven for seg kognitiv
psykologi og tilfredshet, som blir knyttet opp mot eventdesign. For å best mulig måte besvare
problemstillingen ble det brukt kvantitativ metode. Datainnsamling og analyse ble
gjennomført med en deskriptiv tilnærming hvor surveymetoden og spørreskjema ble benyttet.
De analytiske funnene viser at designelementene innhold og program, catering, informasjon
og pris, har en positiv effekt på tilskuernes totale tilfredshet. Det kan dermed sies at
tilstedeværelse av disse elementene vil kunne påvirke tilskuerne på en positiv måte, og gi dem
større verdi gjennom opplevelsen under arrangementet. Resultatene viser også at elementene
innhold og program, samt pris, har den største effekten på total tilfredshet. Det kan antas at
det er disse elementene som bør vektlegges når et event skal planlegges og designes.