«Den som lærer av sine tap, vinner mye»: en bacheloroppgave om varsling og organisasjonsmessig læring i politietaten
Abstract
I 2014 opplevde politiet sin aller første store varslingssak, Monika-saken. I etterkant av
Monika-saken har politiledelsen fått sterk kritikk for sin håndtering av varslene som kom i
forbindelse med saken. To år senere får politiet på nytt en stor varslingssak i fanget.
Mediebildet fremstiller det som om håndteringen av denne saken, kan sees på lik linje med
håndteringen av varslene i Monika-saken. Politiet har hatt to år på å forbedre seg, men det ser
altså ut til at lite eller ingenting er blitt gjort. Vi ønsket dermed å se på om ytringskulturen har
noe å si for om politiet evner å lære av tidligere hendelser. Dette førte til at vi falt på følgende
problemstilling: I hvilken grad er det en sammenheng mellom ytringskultur og læringsevne i
politiet? I oppgaven har vi tatt utgangspunkt i teori som omhandler læring, og hvordan man
som organisasjon lærer. Vi har også tatt i bruk teori som ser på ytringskultur som fenomen.
For å få svar på problemstillingen har vi benyttet oss av kvalitativ metode hvor vi har
gjennomført 11 dybdeintervjuer. Alt fra HR-direktøren i Politidirektoratet, til en politistudent
ved Politihøgskolen. Hovedfunnene i undersøkelsen viser at det er en noe “betent”
ytringskultur i politiet, som vi ser har en negativ innvirkning på læringsevnen. Dette kommer
av mange ulike faktorer, blant annet tillit, forventninger til behandling av varsel og ledelsens
holdninger og ytringer.