Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersen, Lena Kvernberg
dc.contributor.authorBergh, Marit Johanne Halvorsen
dc.contributor.authorKlokset, Kaia
dc.date.accessioned2017-10-25T07:43:40Z
dc.date.available2017-10-25T07:43:40Z
dc.date.issued2017-10-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2462012
dc.description.abstractI 2014 opplevde politiet sin aller første store varslingssak, Monika-saken. I etterkant av Monika-saken har politiledelsen fått sterk kritikk for sin håndtering av varslene som kom i forbindelse med saken. To år senere får politiet på nytt en stor varslingssak i fanget. Mediebildet fremstiller det som om håndteringen av denne saken, kan sees på lik linje med håndteringen av varslene i Monika-saken. Politiet har hatt to år på å forbedre seg, men det ser altså ut til at lite eller ingenting er blitt gjort. Vi ønsket dermed å se på om ytringskulturen har noe å si for om politiet evner å lære av tidligere hendelser. Dette førte til at vi falt på følgende problemstilling: I hvilken grad er det en sammenheng mellom ytringskultur og læringsevne i politiet? I oppgaven har vi tatt utgangspunkt i teori som omhandler læring, og hvordan man som organisasjon lærer. Vi har også tatt i bruk teori som ser på ytringskultur som fenomen. For å få svar på problemstillingen har vi benyttet oss av kvalitativ metode hvor vi har gjennomført 11 dybdeintervjuer. Alt fra HR-direktøren i Politidirektoratet, til en politistudent ved Politihøgskolen. Hovedfunnene i undersøkelsen viser at det er en noe “betent” ytringskultur i politiet, som vi ser har en negativ innvirkning på læringsevnen. Dette kommer av mange ulike faktorer, blant annet tillit, forventninger til behandling av varsel og ledelsens holdninger og ytringer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelsenb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectVarslingnb_NO
dc.subjectYtringskulturnb_NO
dc.subjectLærende organisasjonernb_NO
dc.title«Den som lærer av sine tap, vinner mye»: en bacheloroppgave om varsling og organisasjonsmessig læring i politietatennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal