Oppfattet tillitsverdighet til veldedige organisasjoner: Den medierende betydningen av forestillingsnivå
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2462651Utgivelsesdato
2017-10-28Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne avhandlingen ble utviklet på bakgrunn av en interesse for veldedighet som
forskningsfelt, og fordi svekket tillitsverdighet til veldedige organisasjoner er en reell
utfordring. Hensikten var å undersøke hvordan ulike karakteristika ved veldedige
organisasjoner som påvirket tillitsverdigheten. Tidligere forskning har vist at
internasjonale organisasjoner og størrelse har en negativ påvirkning på donorers
vurdering av organisasjonen. Hvordan disse egenskapene påvirket tillitsverdigheten i
en veldedighetskontekst ble overordnet forsknings-spørsmål for avhandlingen:
Hvilken påvirkning har geografisk distanse og organisasjonsstørrelse på
organisasjonens tillitsverdighet?
For å besvare forskningsspørsmålet, ble Construal level theory benyttet som
hovedteoribakgrunn, hvor formene geografisk og sosial distanse ble utforsket.
Geografisk distanse refererer til om organisasjonen har en nasjonal eller internasjonal
tilstedeværelse, og sosial distanse henviser til organisasjonsstørrelse. Organisasjonsstørrelse
var før denne studien ikke en etablert form for sosial distanse, og dermed ble
det gjort et forsøk på å utvikle CLT i en ny kontekst.
To eksperimentelle studier gjennomført, hvor studie 1 tok for seg det overordnede
forskningsspørsmålet og studie 2 ble utviklet på bakgrunn av funnene i studie 1. Det
ble ikke gjort funn på at en mindre organisasjon medførte en mindre sosial distanse,
som forkastet antakelsen om organisasjonsstørrelse som en form for sosial distanse.
For geografisk distanse derimot, viste studie 1 at stor distanse til en veldedighetssak
(India) ga mer negative vurderinger av bedriftens tillitsverdighet gjennom et økt
forestillingsnivå. Det vil si at når informasjonen som prosesseres vurderes å være
abstrakt og generelt, vil organisasjonens evne, integritet og velvilje vurderes negativt.
Årsakene til dette skyldes usikkerhet i hva som leveres og hvordan midlene fordeles.
Studie 2 undersøkte hvordan organisasjoner med stor distanse kunne forbedre
situasjonen ved å bruke virkemidler innen CLT i kommunikasjon. Funnene viste at
konkrete kommunikasjonsbudskap ga mer positive tillitsverdighetsvurderinger da mer
detaljerte beskrivelser reduserer usikkerheten. Gjennom utvikling av teori og hvordan
denne kan anvendes i kommunikasjonssammenheng, gir studien teoretiske
implikasjoner til veldedighetsforskning og praktiske implikasjoner for organisasjoner.