Hva er normkritisk og -kreativ grafisk design, og hvordan kan en bruke strategier herfra for å gjøre temaet kjent for grafisk design-bransjen?
Abstract
Denne oppgaven utforsker problemstillingen «Hva er normkritisk og -kreativ grafisk design, og hvordan kan en bruke strategier herfra for å gjøre temaet kjent for grafisk design-bransjen?» Gjennom ulike kapitler som metodebruk, kreativ prosess og faglige valg presenteres prosessen og strukturen bak oppgaven. Oppgaven resulterer i boken «How 2 be normkritisk», som er et resultat av litteraturstudie, intervjuer, observasjoner og idéutviklingsmetoder.
Normkritisk og -kreativ grafisk design er en relativt ny diskurs som startet i Sverige. Dette er en tilnærming som innebærer analyser og metoder for hvordan en kan utfordre normer, både i samfunnet og i visuelle uttrykk. Tilnærmingen har et stort mangfold av begreper knyttet til seg, og det finnes derfor ikke noen fast definisjon på begrepet «normkritikk». Designere har også ulike oppfattelse av hva begrepet betyr og hva tilnærmingen innebærer. Likevel er det en enighet om at det handler om å inkludere gjennom å utfordre normative holdninger i både samfunnet og i design.