Show simple item record

dc.contributor.authorSharapova, Ekaterina
dc.contributor.authorSelven, Julian
dc.contributor.authorStribolt, Madelen
dc.date.accessioned2018-09-27T07:40:23Z
dc.date.available2018-09-27T07:40:23Z
dc.date.issued2018-09-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2564850
dc.description.abstractHensikten med bacheloroppgaven er å illustrere hvordan sensoriske stimuli “design” og “duft” påvirker forbrukernes betalingsvillighet. For oss var det interessant å se hvordan teorien om sensoriske stimuli kan gi ytterligere kunnskap om forbrukeren, innenfor en kontekst som har i mindre grad blitt forsket på. Denne studien er avgrenset til å kun studere en sans, lukt. Det blir også tatt hensyn til synet, da det er vår dominerende sans. Problemstillingen er som følger: “Hvordan kan duft og design påvirke forbrukernes betalingsvillighet?” Forskningslitteraturen viser at sensorisk markedsføring kan brukes slik at forbrukere kan påvirkes på et dypere psykologisk nivå. Som følge av dette kan oppfattingen av et produkt endres. For å besvare problemstillingen ble det utviklet fire hypoteser. To av de omhandler effektene av duft og design hver for seg, mens de to andre omhandler interaksjonen mellom de to. I denne oppgaven benyttet vi oss av et kvantitativt forskningsdesign i form av et kausalt eksperiment. I eksperimentet ble det brukt frisk og tung parfymeduft i kombinasjon med tradisjonelt og utradisjonelt flaskedesign for å avdekke om de ulike stimuliene økte betalingsvilligheten til respondentene. Datamaterialet ble bearbeidet i det statistiske analyseprogrammet SPSS. Resultatene fra analysen viser at “tradisjonelt” design (vinkelform) og “utradisjonelt” design (til dels avrundet form) har signifikant effekt på betalingsvillighet. Videre ble det undersøkt i hvilken grad personlighet hadde en effekt på resultatene, som viste seg å ikke ha noen signifikant effekt. I neste omgang reviderte vi modellen og endret ”Holdning” og ”Kvalitet” til avhengige variabler. Dette medførte at den uavhengige variabelen ”Duft” viste en signifikant påvirkning på respondentenes holdningsdannelse og kvalitetsoppfatning. Med dette i betraktning har vi tro på at vår studie kan bidra til praktiske implikasjoner for næringslivet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og salgsledelsenb_NO
dc.title«Dufts og designs påvirkning på betalingsvillighet»nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal