Midlertidig ansattes affektive tilknytning til organisasjonen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565330Utgivelsesdato
2018-10-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Overordnet hensikt med denne undersøkelsen har vært å se om det foreligger en forskjell i
den affektive tilknytningen til organisasjonen mellom midlertidig og faste ansatte. I tillegg til
dette har vi sett det hensiktsmessig å inkludere noen faktorer for å potensielt forklare
variasjoner i den affektive tilknytningen til organisasjonen for alle ansatte. Teoretiske og
forskningsbaserte sammenhenger tilsier at opplevd trygghet, opplevd tilhørighet, opplevd
motivasjon og opplevd jobbtilfredshet, har potensialet til å forklare variasjoner i den affektive
tilknytningen til organisasjonen.
Et kvantitativt forskningsdesign har blitt brukt for å besvare hovedhypotesen og våre fem
delhypoteser. Hovedhypotesen tar for seg om det er en forskjell i den affektive tilknytningen
til organisasjonen mellom faste og midlertidig ansatte, mens fire av delhypotesene tar for seg
hver sin faktors forklaringskraft på affektiv tilknytning. Den siste delhypotesen tar for seg
kontraktstypens innvirkning på de fire faktorenes forklaringskraft på den affektive
tilknytningen til organisasjonen. For å forsøke å minimere målefeil, begrenset vi populasjonen
og interessen mot ett yrke – lærere i Norge.
352 lærere besvarte undersøkelsen, og alle besvarelsene ble analysert. I t-testen kom det frem
at det er en signifikant forskjell i den affektive tilknytningen til organisasjonen mellom faste
og midlertidig ansatte lærere. Regresjonsanalysen viste at de fire faktorene forklarer variasjon
i affektiv tilknytning. Til slutt viste moderatoranalysen at kontraktstype moderer effekten som
trygghet har på den affektive tilknytningen til organisasjonen, men modererer ikke effekten av
tilhørighet, motivasjon og jobbtilfredshet. Dette gjør at hovedhypotesen, samt fire av fem
delhypoteser, bekreftes. Den siste delhypotesen kan verken bekreftes eller avkreftes.
Konklusjonen er dermed at kontraktstype har en effekt på den affektive tilknytningen til
organisasjonen blant lærere, samt at opplevd trygghet, tilhørighet, motivasjon og
jobbtilfredshet forklarer positive variasjoner i affektiv tilknytning. Kontraktstype moderer kun
effekten som trygghet har på den affektive tilknytningen til organisasjonen. Funnene fra
undersøkelsen har hatt til hensikt å generalisere for populasjonen, men vi anser dette som
vanskelig da det er flere aspekter som spiller inn på sluttresultatet.