Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrandal, Kristine
dc.contributor.authorAune, Sandra Gussiås
dc.date.accessioned2018-10-01T07:22:03Z
dc.date.available2018-10-01T07:22:03Z
dc.date.issued2018-10-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565330
dc.description.abstractOverordnet hensikt med denne undersøkelsen har vært å se om det foreligger en forskjell i den affektive tilknytningen til organisasjonen mellom midlertidig og faste ansatte. I tillegg til dette har vi sett det hensiktsmessig å inkludere noen faktorer for å potensielt forklare variasjoner i den affektive tilknytningen til organisasjonen for alle ansatte. Teoretiske og forskningsbaserte sammenhenger tilsier at opplevd trygghet, opplevd tilhørighet, opplevd motivasjon og opplevd jobbtilfredshet, har potensialet til å forklare variasjoner i den affektive tilknytningen til organisasjonen. Et kvantitativt forskningsdesign har blitt brukt for å besvare hovedhypotesen og våre fem delhypoteser. Hovedhypotesen tar for seg om det er en forskjell i den affektive tilknytningen til organisasjonen mellom faste og midlertidig ansatte, mens fire av delhypotesene tar for seg hver sin faktors forklaringskraft på affektiv tilknytning. Den siste delhypotesen tar for seg kontraktstypens innvirkning på de fire faktorenes forklaringskraft på den affektive tilknytningen til organisasjonen. For å forsøke å minimere målefeil, begrenset vi populasjonen og interessen mot ett yrke – lærere i Norge. 352 lærere besvarte undersøkelsen, og alle besvarelsene ble analysert. I t-testen kom det frem at det er en signifikant forskjell i den affektive tilknytningen til organisasjonen mellom faste og midlertidig ansatte lærere. Regresjonsanalysen viste at de fire faktorene forklarer variasjon i affektiv tilknytning. Til slutt viste moderatoranalysen at kontraktstype moderer effekten som trygghet har på den affektive tilknytningen til organisasjonen, men modererer ikke effekten av tilhørighet, motivasjon og jobbtilfredshet. Dette gjør at hovedhypotesen, samt fire av fem delhypoteser, bekreftes. Den siste delhypotesen kan verken bekreftes eller avkreftes. Konklusjonen er dermed at kontraktstype har en effekt på den affektive tilknytningen til organisasjonen blant lærere, samt at opplevd trygghet, tilhørighet, motivasjon og jobbtilfredshet forklarer positive variasjoner i affektiv tilknytning. Kontraktstype moderer kun effekten som trygghet har på den affektive tilknytningen til organisasjonen. Funnene fra undersøkelsen har hatt til hensikt å generalisere for populasjonen, men vi anser dette som vanskelig da det er flere aspekter som spiller inn på sluttresultatet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelsenb_NO
dc.titleMidlertidig ansattes affektive tilknytning til organisasjonennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal