Onboarding; Et viktig ledd under mottagelsen av nyansatte
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565338Utgivelsesdato
2018-10-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven undersøker onboarding, et tema det er forsket forholdsvis lite på.
Studien undersøker prosessen fra et HR -, leder - og nyansattes perspektiv. Formålet med
besvarelsen har vært å undersøke hva som er årsaken til at bedrifter praktiserer onboarding
forskjellig. Vi har tatt utgangspunkt i to forskningsspørsmål: Hvilken påvirkning har
bedriftens holdninger på onboarding og hvilken påvirkning har bedriftens
rekrutteringspraksis på onboarding.
For å kunne besvare problemstillingen har vi benyttet oss av kvalitativ metode og
gjennomført totalt seks dybdeintervjuer i to bedrifter. Vi valgte disse bedriftene da de begge
er kunnskapsbedrifter, slik at vi fikk mulighet til å belyse hvorfor bedrifter som er av samme
karakter kan praktisere onboarding forskjellig. For å analysere datamaterialet har vi delt
empirien inn i hovedkategorier med tilhørende underkoder. Det finnes ingen teorier som går
spesifikt inn på dette, og vi har derfor valgt å ta utgangspunkt i flere teorier for å finne
årsaken til hvorfor det praktiseres forskjellig.
Besvarelsen avdekker at holdningene til bedriften i stor grad gjenspeiler hvordan
onboardingprogrammet er lagt opp. Den klare forståelsen og hensikten gjør at advokatfirmaet
har utarbeidet et formelt onboardingprogram som strekker seg over ett år. Et overraskende
funn var at i den andre bedriften ble det praktisert en form for introduksjon fremfor
onboarding. Dette tror vi har sin årsak i lite kjennskap til begrepet og positive følger. Det
andre forskningsspørsmålet tar opp hvilken påvirkning rekrutteringspraksis har på
onboarding. Studien viste at viktige elementer som hvorvidt det ansettes erfarne eller
nyutdannede, og om det ansettes sporadisk eller mer systematisk, har stor innvirkning på
prosessen. Dette mener vi kan forklares i lønnsomheten og behovet for onboarding.
For å peke på hvilken relevans denne studien kan ha for andre bedrifter ønsker vil vi påpeke
elementer som bør inngå i et onboardingprogram. I praksis er det viktigste at programmet er
nødvendig og lønnsomt å drive. Studien avdekker flere elementer som er hensiktsmessig å
implementere i et onboardingprogram; Aktiviteter i forkant av tiltredelse, eksempelvis lunsj
eller deltagelse på kurs bidrar til at den nyansatte får kjennskap til bedriften og deres ansatte. I
tillegg ser vi at en plan for når opplæring i arbeidsoppgaver og systemer skal foregå, samt
oversikt over oppfølging den første tiden er viktige tiltak. Vi tror at dette i kombinasjon med
utforming av klare målsettinger og tidlig rolleavklaring vil bidra til en vellykket onboarding.