Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSvarva, Lise Bull
dc.contributor.authorRødseth, Gina Karvel
dc.date.accessioned2018-10-01T07:33:49Z
dc.date.available2018-10-01T07:33:49Z
dc.date.issued2018-10-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565338
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven undersøker onboarding, et tema det er forsket forholdsvis lite på. Studien undersøker prosessen fra et HR -, leder - og nyansattes perspektiv. Formålet med besvarelsen har vært å undersøke hva som er årsaken til at bedrifter praktiserer onboarding forskjellig. Vi har tatt utgangspunkt i to forskningsspørsmål: Hvilken påvirkning har bedriftens holdninger på onboarding og hvilken påvirkning har bedriftens rekrutteringspraksis på onboarding. For å kunne besvare problemstillingen har vi benyttet oss av kvalitativ metode og gjennomført totalt seks dybdeintervjuer i to bedrifter. Vi valgte disse bedriftene da de begge er kunnskapsbedrifter, slik at vi fikk mulighet til å belyse hvorfor bedrifter som er av samme karakter kan praktisere onboarding forskjellig. For å analysere datamaterialet har vi delt empirien inn i hovedkategorier med tilhørende underkoder. Det finnes ingen teorier som går spesifikt inn på dette, og vi har derfor valgt å ta utgangspunkt i flere teorier for å finne årsaken til hvorfor det praktiseres forskjellig. Besvarelsen avdekker at holdningene til bedriften i stor grad gjenspeiler hvordan onboardingprogrammet er lagt opp. Den klare forståelsen og hensikten gjør at advokatfirmaet har utarbeidet et formelt onboardingprogram som strekker seg over ett år. Et overraskende funn var at i den andre bedriften ble det praktisert en form for introduksjon fremfor onboarding. Dette tror vi har sin årsak i lite kjennskap til begrepet og positive følger. Det andre forskningsspørsmålet tar opp hvilken påvirkning rekrutteringspraksis har på onboarding. Studien viste at viktige elementer som hvorvidt det ansettes erfarne eller nyutdannede, og om det ansettes sporadisk eller mer systematisk, har stor innvirkning på prosessen. Dette mener vi kan forklares i lønnsomheten og behovet for onboarding. For å peke på hvilken relevans denne studien kan ha for andre bedrifter ønsker vil vi påpeke elementer som bør inngå i et onboardingprogram. I praksis er det viktigste at programmet er nødvendig og lønnsomt å drive. Studien avdekker flere elementer som er hensiktsmessig å implementere i et onboardingprogram; Aktiviteter i forkant av tiltredelse, eksempelvis lunsj eller deltagelse på kurs bidrar til at den nyansatte får kjennskap til bedriften og deres ansatte. I tillegg ser vi at en plan for når opplæring i arbeidsoppgaver og systemer skal foregå, samt oversikt over oppfølging den første tiden er viktige tiltak. Vi tror at dette i kombinasjon med utforming av klare målsettinger og tidlig rolleavklaring vil bidra til en vellykket onboarding.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelsenb_NO
dc.titleOnboarding; Et viktig ledd under mottagelsen av nyansattenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal