Lederes oppfattelse av personlig merkevarebygging – gevinst eller hodebry?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565362Utgivelsesdato
2018-10-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunnen for denne bacheloroppgaven var en felles interesse av å studere personlig
merkevarebygging. Mest av alt var vi nysgjerrig på om det lønner seg å bygge opp et kjent
navn. Vi ønsket å finne ut hvilket syn ledere har på personlig merkevarebygging, spesielt når
dette skjer blant deres egne ansatte. Dette er en dimensjon av personlig merkevarebygging vi
mener ikke har blitt studert tidligere. Vi håper derfor at våre resultater kan bidra til en bredere
kunnskap om fenomenet. Med dette kom vi frem til følgende problemstilling:
“Hvordan oppfatter ledere personlig merkevarebygging blant ansatte?”
For å belyse problemstillingen utviklet vi fem teoretiske antagelser. Disse antagelsene ble
basert på det teoretiske grunnlaget vi har lagt for problemstillingen: personlig
merkevarebygging, grenseteori og grenseoverskridelse, holdninger, omdømme og verdi. Vi
gjennomførte kvalitative intervjuer med syv ledere i ulike bransjer. På forhånd hadde vi
utarbeidet en intervjuguide som tok utgangspunkt i det teoretiske rammeverket for oppgaven,
samt de fem antagelsene. Når vi analyserte rådataen vi hadde samlet inn gjennom intervjuene,
valgte vi å trekke frem mønstre i svarene. Samtidig tok vi med uttalelser fra respondentene
som viket.
Resultatene viser at ledere ikke har et klart svar på hvordan de oppfatter en ansatt som en
personlig merkevare. Generelt sett har de en positiv holdning til den ansatte, mye på grunn av
følgerbasen vedkommende har bygd opp og behovet lederen har for kunnskapen. Likevel
kommer det frem at det foreligger flere variabler som påvirker denne oppfattelsen i negativ
grad. Dette blant annet med tanke på hvordan vedkommende ytrer seg på sin plattform. Med
bakgrunn i funnene kan vi derfor konkludere med at en personlig merkevare er positivt for
ledere så lenge vedkommende tilfører verdi til bedriften. I tillegg kan vi konkludere med at
ledere som selv oppfatter seg som en personlig merkevare, er mer positive til ansatte som
også er det.