“Smi mens jernet er varmt og motivasjonen på topp” - En studie av digital læring i onboardingprosessen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565450Utgivelsesdato
2018-10-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med bacheloroppgaven er å undersøke hvordan learning management systems
(herretter kalt LMS), i dag blir benyttet i fem bedrifter innen varehandel. Fokuset er på
årsaken til benyttelse, med vekt på temaet motivasjon samt hvordan de benytter systemet mer
praktisk, med vekt på temaet læring. Det har resultert i følgende problemstilling:
Hvordan benyttes LMS i onboardingprosessen i fem norske private bedrifter innen
butikkhandel med over 700 ansatte?
For å besvare problemstillingen har vi utarbeidet følgende to forskningsspørsmål;
1. Det antas at den nyansattes motivasjon for læring er på topp ved oppstart i ny jobb, men hva
er årsakene til at bedriftene bruker LMS i onboardingprosessen?
2. Et LMS har som hensikt å øke den nyansattes kompetanse. Hvilke tiltak og funksjoner i
LMSet bruker bedriftene for å skape læring?
Som metodisk tilnærming har vi benyttet oss av et kvalitativt forskningsdesign. Vår
datainnsamling består av innhenting av eksisterende forskning og relevant litteratur, samt
gjennomføring av fem semi-strukturerte dybdeintervjuer. Utvalget består av fem informanter
med ledende HR-stillinger, en fra hver bedrift. Som grunnlag for analysen har vi transkribert
og fargekodet alle intervjuene og satt disse funnene opp mot den aktuelle teorien.
Konklusjonen vår viser at bedriftene oppgir mange av de samme årsakene til å benytte et LMS
i onboardingprosessen, både i deres bakenforliggende behov og potensielle gevinster. Derimot
viser det seg at de ansattes motivasjon for læring i oppstartsfasen ikke var en avgjørende
begrunnelse for bruken. Bedriftene har også flere fellestrekk i hvilke funksjoner de benyttet i
LMSene, for å skape læring.