dc.description.abstract | Hensikten med oppgaven er å belyse hvordan norske virksomheter praktiserer onboarding av
utenlandske arbeidstakere, med bakgrunn i teorien til Bauers fire C´er: Compliance,
Clarification, Culture og Connection.
På bakgrunn av dette er følgende problemstilling undersøkt og besvart:
“Hvordan benytter norske virksomheter Bauers fire C´er i sine onboarding-program for
utenlandske arbeidstakere?”
Hver og én C er definert i teorikapittelet, og vår undersøkelse belyser hvordan norske
virksomheter i praksis tilrettelegger og implementerer elementer fra de fire C´ene for
utenlandske arbeidstakere. Dette innebærer å finne ut av om virksomhetene blant annet gir en
konkret forståelse av hvilket arbeid som skal utføres, etablerer nettverk og integrerer den
ansatte i deres organisasjonskultur. Temaet kultur er viktig, men også utfordrende for
utenlandske arbeidstakere fordi det krever tilpasning fra deres side, for å tilnærme seg en ny
jobb, og nye omgivelser i et fremmed land.
Vi har undersøkt tre store norske virksomheter, som alle i større eller mindre grad har
formelle onboarding-program av utenlandske arbeidstakere, gjennom semistrukturerte
dybdeintervjuer. Ved å undersøke i hvilken grad virksomhetene har dekket elementer i
compliance, clarification, culture og connection, kan vi klassifisere virksomhetene inn i tre
strategiske nivåer for onboarding; passiv, høy potensiell og proaktiv.
Våre funn viser at det er store forskjeller på hvilken grad disse virksomhetene praktiserer sine
introduksjonsprogram av utenlandske arbeidstakere i. Det er én virksomhet som skiller seg ut
og havner under proaktiv onboarding, og det er interessant å se hvordan de gjør dette og
hvilke virkemidler som faktisk tas i bruk her. Detaljer rundt alle våre funn har vi utdypet i vår
analyse- og konklusjonsdel. | nb_NO |