Barn og barnefamiliers perspektiv i debatten om boligkvalitet
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2625031Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSammendrag
«Del I – Forankring og forskningsperspektiver» vil belyse dagens situasjon vedrørende barns
mulighet for deltakelse i planarbeid, samt hvilke instanser som er pliktet til å sikre barns
rettigheter i boligutviklingen. Gjennom den teoretiske researchen har vi i tillegg valgt å
inkludere tidligere studier hvor en belyser barns ønsker og behov i prosjekter som berører
deres liv. Ved å sette den teoretiske researchen opp mot slike forskningsartikler har vi hatt
mulighet til å få et større overblikk over dagens situasjon vedrørende barn og barnefamilier
perspektiv i boligutviklingen. Det er gjennom en teoretisk research og litteratur vi kommer
frem til, og presenterer bakgrunn og problemstilling for oppgaven.
«Del II – Forskningsperspektiv og metodiske» valg vil belyse valgt metode for oppgaven. Før
vi kommer frem til valgt metode, drøfter og reflekterer vi rundt ulike måter å kommunisere
med barn. Ved å se hva andre tidligere har gjort for å tilnærme seg barn på en uanstrengt og
uformell måte, får vi kunnskap om hvordan vi i denne oppgaven burde kommunisere med
brukeren. Allikevel er det først når vi ser dette opp mot interiørarkitektens
forskningsperspektiv at vi kan komme frem til egnet metode for brukeren. Denne prosessen,
samt veiledning i klassisk vitenskapsmetode, leder oss frem til brukermedvirkning som
metode. Det vil også gjennom kapittelet fremkomme hvordan vi ønsker å planlegge, samt
gjennomføre brukermedvirkningen på de gitte aldersgruppene. Planlegging i henhold til
gjennomføring forankres i Piagets utviklingsteori, og vi kan ut fra brukermedvirkningens
resultater planlegge videre omfang i prosjekteringsfasen.
«Del III – Boligkvalitet omsatt i praksis» presenterer viktige funn gjort gjennom
forskningsperspektiv og metodiske valg. Ut fra en helhetlig forståelse av metoder og valg
gjort gjennom oppgaven vil vi reflektere rundt valg av konsept, og prosesser i henhold til
brukergruppens rolle i en prosjekteringsfase. Videre vil vi gjøre rede for valg av bygning for
prosjekteringen, samt våre tanker rundt interiørarkitektens rolle i boligutviklingsprosjekter.
Det er først når vi har presentert denne diskusjonen at vi kan begynne å sette avgrensninger
vedrørende videre omfang i prosjekteringsdelen. Del III avsluttes ved å redegjøre for
interiørfaglige valg basert på funn gjort i brukermedvirkningen.