Er det en sammenheng mellom formen for søkeresultat (organisk eller betalt treff) og klikkatferden til forbrukeren på søkemotoren Google?
Abstract
I denne studien har vi undersøkt om formen for søkeresultat påvirker forbrukerens
klikkatferd. Oppgaven er blant annet basert på teori om søkemotormarkedsføring (SEM) og
Persuasion Knowledge. Problemstillingen for oppgaven er følgende:
«Er det en sammenheng mellom formen for søkeresultat (organisk eller betalt treff) og
klikkatferden til forbrukeren på søkemotoren Google?»
I tillegg har vi utarbeidet tre hypoteser:
H1: Ordet annonse har en negativ effekt på forbrukerens klikkatferd.
H2: Ordet annonse har en positiv effekt på forbrukerens klikkatferd.
H3: Ordet annonse sammen med høy grad av Persuasion Knowledge har en påvirkning på
forbrukerens klikkatferd.
For å svare på problemstillingen og hypoteser har vi anvendt en kvantitativ forskningsstrategi
med et eksperimentelt undersøkelsesdesign. Respondentene bestod av studenter ved
Høyskolen Kristiania, hvor utvalget var randomisert. Eksperimentet inneholdt en
manipulasjon som dreide seg om ulike former for søkeresultat på Google. Den ene gruppen
ble eksponert for en manipulasjon hvor søkeresultatet inneholdt både betalte og organiske
treff, mens den andre gruppen kun ble eksponert for organiske treff.
I analysene kom det frem at ingen funn var signifikante. Vi har ikke fått støtte for at ordet
«annonse» har en negativ eller positiv effekt på forbrukerens klikkatferd. Videre fikk vi heller
ikke støtte for at høy grad av Persuasion Knowledge sammen med ordet annonse har en
påvirkning for forbrukerens klikkatferd. Funnene var overraskende, og avkreftet alle
hypotesene våre. Til tross for at hypotesene ble avkreftet, og vi ikke klarte å påvise
sammenheng, betyr det ikke at sammenhengen ikke finnes.