“Her er kontoret. Du vet hva du skal gjøre.” : En studie av mellomlederes lederskifter
Abstract
Mellomledere har en krevende hverdag og sitter strategisk plassert som knutepunkter mellom
operativt og strategisk nivå i organisasjoner og er sentrale for å iverksette strategier. De føler seg
ofte ensomme og møter mange utfordringer, særlig når de skal tre inn i en ny lederrolle.
Problemstillingen for denne oppgaven er som følger: “Hvordan opplever mellomledere
lederskifter som prosess?” Hensikten med forskningsprosjektet er å belyse hvordan mellomledere
opplever et lederskifte med fokus på støtte og utfordringer. Studien har et kvalitativt
forskningsdesign og en tematisk analyse. Det er gjennomført syv kvalitative forskningsintervjuer,
og informantene i denne studien er mellomledere med personalansvar.
Studien konkluderer med at alle lederskifter er ulike, og derfor må lederskifter individualiseres.
Det er utfordrende å være ny som leder, og flere av informantene opplevde sine lederskifter som
krevende. For å sørge for vellykkede lederskifter er det et poeng å skape sammenheng og helhet i
hele prosessen. Resultatene viser blant annet at personlige og organisatoriske utfordringer
reduseres dersom støtten til nyansatt mellomleder er god. Dette argumentet styrkes da fravær av
støtte øker opplevelsen av å være overlatt til seg selv. Studien viser til at organisasjoner må
forbedre sine lederskifteprosesser for at nye ledere skal oppleve sine lederskifter som støttende og
gode.