Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersen Engevik, Mathias
dc.contributor.authorEimhjellen, Andreas
dc.contributor.authorFjeldheim, Daniel
dc.date.accessioned2021-03-01T09:52:40Z
dc.date.available2021-03-01T09:52:40Z
dc.date.issued2020-05-30
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2730855
dc.description.abstractNetthandel er i kontinuerlig vekst og handlemønsteret til forbrukere er i stadig endring. Hva som påvirker deres kjøpsintensjon, endrer seg i raskt tempo med den teknologiske utviklingen. Nye medier blir tatt i bruk og informasjonsinnhentingen blir forenklet. Kunden har større kontroll over egen kjøpsprosess ved hjelp av teknologiske hjelpemidler. I denne oppgaven ønsker vi å få et større innblikk i hva som påvirker kjøpsintensjonen til forbrukere på nett. Vi har derfor kommet frem til følgende problemstilling: Hva påvirker kjøpsintensjonen i digital handel? I teoridelen tar vi for oss modeller som har vist seg som gode predikatorer for hvorfor forbrukere tar i bruk ny teknologi. Vi går også nærmere inn på hva som påvirker utførelsen av en gitt atferd. I denne undersøkelsen ble det benyttet en kvantitativ tilnærming og data ble innhentet gjennom spørreundersøkelse via internett. Gjennom undersøkelsen oppnådde vi 121 respondenter som svarte på spørsmål om nytteverdi, brukervennlighet, kompatibilitet, personvern og sikkerhet, som ble målt opp mot kjøpsintensjonen. For å undersøke skjevheter i utvalget spurte vi også om alder og kjønn. Gjennom analysen går vi igjennom utvalgs- og faktoranalyse og KMO-test. Vi gjennomførte også en regresjonsanalyse hvor vi tar beslutninger om hypotesene skulle beholdes eller forkastes. Analysen gir grunnlag for å beholde hypotesene om at nytteverdi, kompatibilitet og sikkerhet har en positiv effekt på kjøpsintensjonen. Brukervennlighet og personvern er utenfor signifikansnivået og må derfor forkastes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføringen_US
dc.subjectSalgsledelseen_US
dc.subjectKjøpsintensjonen_US
dc.subjectNetthandelen_US
dc.titleFaktorer som påvirker forbrukerens kjøpsintensjon i netthandelen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal