Hvor ble det av læreren min? En kvalitativ oppgave om hvorfor grunnskolelærere slutter til fordel for andre yrker
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg hvorfor grunnskolelærere velger å forlate læreryrket til
fordel for andre yrker. Utgangspunktet for oppgaven er rapporter, tall og undersøkelser på
turnover i sammenheng med teori omkring motivasjon, ledelse, forventninger og informasjon
om selve læreryrket. Formålet med studien har vært å se på hva som påvirker lærermangelen i
Norge, og hvordan man kan redusere frafallet av lærere i yrket.
Gjennom dybdeintervju av tidligere lærere, nåværende lærere og skoleledelse har vi avdekket
flere fellestrekk omkring hvorfor grunnskolelærere velger å slutte i yrket. Det mest
gjennomgående funnet er den store mengden med arbeidsoppgaver man finner i yrket, i
kombinasjon med andre påvirkende aspekter ved yrket. Vi har også fått bekreftet at det er lite
samsvar mellom studiepraksisen som gjennomføres i lærerutdannelsen og den
arbeidshverdagen de senere møter.
Det er mange rammebetingelser og planer som må følges i læreryrket, og man har derfor en
del arbeidsoppgaver som skal gjennomføres i løpet av et kort tidsrom. Vi har fått et
gjennomgående inntrykk av at alle arbeidsoppgavene de må ta for seg, i sammenheng med et
udekket ønske om å være en nyttefunksjon fører til at flere grunnskolelærere slutter i
læreryrket til fordel for andre yrker.