Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStavelie, Hanne
dc.contributor.authorLund Tungeland, Guro
dc.contributor.authorFjørtoft Valbø, Siri
dc.date.accessioned2021-03-03T11:59:31Z
dc.date.available2021-03-03T11:59:31Z
dc.date.issued2020-05-31
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2731399
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven tar for seg hvorfor grunnskolelærere velger å forlate læreryrket til fordel for andre yrker. Utgangspunktet for oppgaven er rapporter, tall og undersøkelser på turnover i sammenheng med teori omkring motivasjon, ledelse, forventninger og informasjon om selve læreryrket. Formålet med studien har vært å se på hva som påvirker lærermangelen i Norge, og hvordan man kan redusere frafallet av lærere i yrket. Gjennom dybdeintervju av tidligere lærere, nåværende lærere og skoleledelse har vi avdekket flere fellestrekk omkring hvorfor grunnskolelærere velger å slutte i yrket. Det mest gjennomgående funnet er den store mengden med arbeidsoppgaver man finner i yrket, i kombinasjon med andre påvirkende aspekter ved yrket. Vi har også fått bekreftet at det er lite samsvar mellom studiepraksisen som gjennomføres i lærerutdannelsen og den arbeidshverdagen de senere møter. Det er mange rammebetingelser og planer som må følges i læreryrket, og man har derfor en del arbeidsoppgaver som skal gjennomføres i løpet av et kort tidsrom. Vi har fått et gjennomgående inntrykk av at alle arbeidsoppgavene de må ta for seg, i sammenheng med et udekket ønske om å være en nyttefunksjon fører til at flere grunnskolelærere slutter i læreryrket til fordel for andre yrker.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelseen_US
dc.subjectKvalitativ oppgaveen_US
dc.titleHvor ble det av læreren min? En kvalitativ oppgave om hvorfor grunnskolelærere slutter til fordel for andre yrkeren_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal