Hvordan kan virksomheter tiltrekke seg teknologitalenter? En studie om employer branding
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2731627Utgivelsesdato
2020-05-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven ønsker vi å belyse hvordan virksomheter kan jobbe med employer branding
for å tiltrekke seg nødvendig kompetanse innen IT og teknologi. Vårt formål med studien er å
opparbeide oss en dypere forståelse av hva teknologistudenter vektlegger som avgjørende
egenskaper i valg av en arbeidsplass. Å tilegne kunnskap om hva teknologistudenter anser
som attraktivt hos arbeidsgivere kan bidra til at virksomheter med behov for teknologisk
kompetanse kan tiltrekke seg dette. Vi har utarbeidet følgende problemstilling:
“Hva vektlegger teknologistudenter i valget av en fremtidig arbeidsplass, og hvordan kan
studentenes preferanser knyttes til employer branding?”
I teorikapittelet tar vi for oss motivasjonsteori hvor vi ser nærmere på behovsteori, kognitiv
forventningsteori og Herzbergs to-faktorteori. Videre tar kapittelet for seg teori knyttet til
employer branding og hvordan verktøyet employer branding kan benyttes for å tiltrekke seg
kandidater.
Metodekapittelet beskriver hvilke metodiske tilnærminger som er tatt. Vi benytter oss av
kvalitativ metode med et eksplorerende design. Vi ønsker å studere teknologistudentenes
meninger, holdninger og erfaringer rundt tematikken, og vi benyttet derfor fokusgrupper som
datainnsamlingsmetode. For å sammenstille dataene fra fokusgruppeintervjuene transkriberte
vi intervjuene, kategoriserte dataene og grupperte de etter fargekoder knyttet til den aktuelle
studiens teori.
Våre funn belyser at teknologistudentene vektlegger seks av Herzberg sine jobbegenskaper
som viktig i valget av en fremtidig arbeidsplass. Faktorene er som følger; personlig utvikling,
prestasjoner, anerkjennelse, lederens kompetanse og lederstil, mellommenneskelige
relasjoner og status. Dette resulterer i at virksomheter som ønsker å tiltrekke seg
teknologistudenter kan assosiere seg med disse faktorene for å bli en attraktiv og foretrukket
arbeidsgiver.