Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBunes, Julie
dc.contributor.authorBjørkegren, Ylva
dc.contributor.authorFritzman, Ingebjørg
dc.date.accessioned2021-03-04T11:54:36Z
dc.date.available2021-03-04T11:54:36Z
dc.date.issued2020-05-18
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2731627
dc.description.abstractI denne oppgaven ønsker vi å belyse hvordan virksomheter kan jobbe med employer branding for å tiltrekke seg nødvendig kompetanse innen IT og teknologi. Vårt formål med studien er å opparbeide oss en dypere forståelse av hva teknologistudenter vektlegger som avgjørende egenskaper i valg av en arbeidsplass. Å tilegne kunnskap om hva teknologistudenter anser som attraktivt hos arbeidsgivere kan bidra til at virksomheter med behov for teknologisk kompetanse kan tiltrekke seg dette. Vi har utarbeidet følgende problemstilling: “Hva vektlegger teknologistudenter i valget av en fremtidig arbeidsplass, og hvordan kan studentenes preferanser knyttes til employer branding?” I teorikapittelet tar vi for oss motivasjonsteori hvor vi ser nærmere på behovsteori, kognitiv forventningsteori og Herzbergs to-faktorteori. Videre tar kapittelet for seg teori knyttet til employer branding og hvordan verktøyet employer branding kan benyttes for å tiltrekke seg kandidater. Metodekapittelet beskriver hvilke metodiske tilnærminger som er tatt. Vi benytter oss av kvalitativ metode med et eksplorerende design. Vi ønsker å studere teknologistudentenes meninger, holdninger og erfaringer rundt tematikken, og vi benyttet derfor fokusgrupper som datainnsamlingsmetode. For å sammenstille dataene fra fokusgruppeintervjuene transkriberte vi intervjuene, kategoriserte dataene og grupperte de etter fargekoder knyttet til den aktuelle studiens teori. Våre funn belyser at teknologistudentene vektlegger seks av Herzberg sine jobbegenskaper som viktig i valget av en fremtidig arbeidsplass. Faktorene er som følger; personlig utvikling, prestasjoner, anerkjennelse, lederens kompetanse og lederstil, mellommenneskelige relasjoner og status. Dette resulterer i at virksomheter som ønsker å tiltrekke seg teknologistudenter kan assosiere seg med disse faktorene for å bli en attraktiv og foretrukket arbeidsgiver.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelseen_US
dc.subjectEmployer brandingen_US
dc.titleHvordan kan virksomheter tiltrekke seg teknologitalenter? En studie om employer brandingen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal