Hvordan ser norske ledere på digitalisering? : En casestudie i elektrobransjen
Abstract
Denne masteroppgaven handler om norske ledere og digitalisering. Det snakkes mye om den fjerde industrielle revolusjon og digitaliseringen både i media og i vitenskapelige artikler. Den fjerde industrielle revolusjon bygger på den tredje industrielle revolusjon, som ga oss datamaskinen. Aldri tidligere har vi stått overfor så store og grunnleggende endringer i både hvordan vi lever, arbeider og samhandler med hverandre. Gjennom de tidligere industrielle revolusjonene har vi sett at maktfordelingen endres som følge av de grunnleggende endringene i samfunnet (Schwab 2016). Gjennom digitaliseringen vil mennesker, prosesser, digitale systemer og omgivelser bli sammenkoblet og samhandle på nye måter (Silvija Seres 2016; Dæhlen og Vinje 2019; Heggernes 2017, 35-36).
Forskning peker på at norske ledere er digitale sinker, de er altså for dårlig rustet for å møte den digitale utviklingen samfunnet står overfor, sammenlignet med ledere i andre deler av verden (Sannes og Andersen 2017).
Våre funn viser store variasjoner i de digitale ferdigheter hos ledere i elektrobransjen. Digitale ferdigheter defineres som «forretnings- og teknologiforståelse X vilje og evne til transformasjon» (Heggernes 2017, 39).
Det pekes i forskningen på at det er mangel på digital kunnskap, gjennomføringsevne, forretnings-og teknologiforståelse er hovedtemaene som gjør norske ledere til digitale sinker (Sannes og Andersen 2017). Det er imidlertid gjennomføringsevnen som trumfer alle andre personlige egenskaper (Lem 2012).
Bransjen selv begynner å se at digitaliseringen påvirker dem (Nelfo.no 2019; Sinus 2020).
Vi ønsker å gi ledere i små og mellomstore bedrifter ny innsikt i de selvforsterkende drivkreftene forbundet med digitaliseringen av næringslivet. Vi presenterer teoretiske og praktiske implikasjoner som kan illustrere problemstillingen. Modellen “digital mester” er en guide til å starte en digital endringsreise og presenteres avslutningsvis i kapittel 7.3.