Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannessen, Jon-Arild
dc.contributor.authorStorvik Jacobsen, Thea
dc.contributor.authorEilertsen, Tone
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-03-09T08:26:00Z
dc.date.available2021-03-09T08:26:00Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2732275
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om norske ledere og digitalisering. Det snakkes mye om den fjerde industrielle revolusjon og digitaliseringen både i media og i vitenskapelige artikler. Den fjerde industrielle revolusjon bygger på den tredje industrielle revolusjon, som ga oss datamaskinen. Aldri tidligere har vi stått overfor så store og grunnleggende endringer i både hvordan vi lever, arbeider og samhandler med hverandre. Gjennom de tidligere industrielle revolusjonene har vi sett at maktfordelingen endres som følge av de grunnleggende endringene i samfunnet (Schwab 2016). Gjennom digitaliseringen vil mennesker, prosesser, digitale systemer og omgivelser bli sammenkoblet og samhandle på nye måter (Silvija Seres 2016; Dæhlen og Vinje 2019; Heggernes 2017, 35-36). Forskning peker på at norske ledere er digitale sinker, de er altså for dårlig rustet for å møte den digitale utviklingen samfunnet står overfor, sammenlignet med ledere i andre deler av verden (Sannes og Andersen 2017). Våre funn viser store variasjoner i de digitale ferdigheter hos ledere i elektrobransjen. Digitale ferdigheter defineres som «forretnings- og teknologiforståelse X vilje og evne til transformasjon» (Heggernes 2017, 39). Det pekes i forskningen på at det er mangel på digital kunnskap, gjennomføringsevne, forretnings-og teknologiforståelse er hovedtemaene som gjør norske ledere til digitale sinker (Sannes og Andersen 2017). Det er imidlertid gjennomføringsevnen som trumfer alle andre personlige egenskaper (Lem 2012). Bransjen selv begynner å se at digitaliseringen påvirker dem (Nelfo.no 2019; Sinus 2020). Vi ønsker å gi ledere i små og mellomstore bedrifter ny innsikt i de selvforsterkende drivkreftene forbundet med digitaliseringen av næringslivet. Vi presenterer teoretiske og praktiske implikasjoner som kan illustrere problemstillingen. Modellen “digital mester” er en guide til å starte en digital endringsreise og presenteres avslutningsvis i kapittel 7.3.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøyskolen Kristianiaen_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectOrganisasjon og ledelseen_US
dc.subjectDigitaliseringen_US
dc.subjectDigitale ferdigheteren_US
dc.subjectDen fjerde industrielle revolusjonen_US
dc.subjectCasestudie
dc.titleHvordan ser norske ledere på digitalisering? : En casestudie i elektrobransjenen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal