Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTrollebø, Linn Katrin
dc.contributor.authorHofland, Katrine
dc.date.accessioned2021-03-09T11:08:40Z
dc.date.available2021-03-09T11:08:40Z
dc.date.issued2020-06-02
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2732346
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven tar for seg hvordan kontinuerlig læring og kompetanseutvikling kan realiseres gjennom å jobbe i prosjekt og gi medarbeiderne en større del av ansvaret for egen læring. Formålet med oppgaven har vært å finne ut hvordan EVRY som selskap klarer å holde seg konkurransedyktig i en bransje som i stor grad er preget av raske samfunnsteknologiske endringer. Bakgrunnen for dette valget av tema er at verden endrer seg fortere og fortere, så for å holde seg konkurransedyktig så må bedrifter åpne øynene for mer uformelle læringsformer som skjer i gjennomføringen av daglige oppgaver (Seres, 2016; Øhrn 2016). Gjennom et fenomenologisk forskningsdesign har vi ved bruk av digitale dybdeintervju sett på hvordan informantene oppfatter de læringsfremmende mulighetene og utfordringene med medbestemmelse og prosjektarbeid. Dette valgte vi å gjøre fordi vi var ute etter deltakernes opplevelse og erfaring med dette og da vil et eksplorativt, fenomenologisk forskningsdesign være mest passende (Berger og Luckmann 1966; Tjora 2017, 115). Vi gjennomførte totalt seks digitale dybdeintervjuer hvor tre av dem var ledere og tre var medarbeidere. Dette var for at vi skulle få et helhetlig bilde av hvordan EVRY jobber med læring i praksis. Teorien tar for seg motivasjonsteori, organisasjonslæring, læringsprinsipper og sosial læring gjennom kunnskapsdeling og tilbakemeldinger i grupper. Linda Lai (2013) sin læringsmodell, Argyris og Shöns (1974) teori om organisasjonslæring og Paul Moxnes (2000) læringsprinsipper har vært spesielt viktig. Undersøkelsen vår viser at medarbeiderne har stor grad av medbestemmelse i hele læringsprosessen. De som var aktive og engasjerte i å sette egne mål tok i større grad ansvar for egen læring, men mangel på reell avsatt tid var hemmende for læringsmotivasjonen. Alle informantene trakk også frem mulighet til å prøve seg i nye oppgaver som den beste læringsmetoden. Dette opplevde de å ha tilgang på som følge av EVRYs prosjektorganisering. De trakk også frem at de lærte mye av sine kollegaer og at det er både lavterskel og nødvendig å dele intern kunnskap med hverandre for å få gode resultater.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelseen_US
dc.subjectKontinuerlig læringen_US
dc.subjectKompetanseutviklingen_US
dc.titleKontinuerlig læring i et hurtig endrende arbeidsliv. På hvilken måte kan EVRY fremme kontinuerlig læring gjennom medbestemmelse og prosjektarbeid?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal