This is IT. En studie om hvilke lederegenskaper som vektlegges i rekrutteringen av ledere til IT-bransjen
Abstract
Denne studien omhandler temaet ledelse i kunnskapssamfunnet og hvilke egenskaper
som vektlegges i rekrutteringen av nye ledere til IT-bransjen. Formålet har vært å få et
dypere innblikk i hvilke lederegenskaper som både ønskes og kreves i målet mot å
lede de kunnskapsmedarbeiderne som ofte har mer faglig kompetanse enn lederen
selv. Problemstillingen ble som følger:
Hvilke lederegenskaper, i kunnskapssamfunnet, vektlegges når det skal rekrutteres
ledere til IT-bransjen?
I tråd med dette formålet har vi også valgt å undersøke hvorvidt en leders faglige
kompetanse er relevant for å kunne utøve gunstig ledelse for medarbeidere som er
faglige eksperter. Formålet bak dette valget var å utfordre hypotesen om at det er
unødvendig med faglig kompetanse for å kunne tiltre i en lederstilling. Med dette som
bakteppe har derfor studien også undersøkt hvor viktig rekrutterere i bransjen anser
faglig kompetanse for å være.
Ved å drøfte funnene våre opp mot teorien om faglig ledelse, som illustrerer at
personen med mest faglig kompetanse skal være leder, og gjennom George Kennings
teori om ledelse som en egen profesjon, der man kan lede hvem som helst uavhengig
av bransje, ønsket vi å undersøke hvorvidt en av disse teoriene kan anses som
relevante i IT-bransjen. Vi har drøftet disse to teoriene opp mot innsamlet data for å
kunne besvare forskningsspørsmålet:
Er faglig kompetanse, hos en leder, viktig i IT-bransjen for å kunne utøve ledelse?
Vi har brukt en kvalitativ tilnærming fordi vi ønsket å grave dypere i informantenes
meninger, oppfattelser og erfaringer for å kunne forstå hvilke lederegenskaper som
oppleves viktige i bransjen og hvorfor det er slik. For å få svar på dette utviklet vi en
intervjuguide med spørsmål vi ønsket skulle gi oss den kunnskapen vi søkte etter.
Funnene våre viser til flere lederegenskaper som vektlegges i IT-bransjen. Egenskaper
som evne til å tilrettelegge for de ansatte, spesielt i form av autonomi, faglig
kompetanse, endringsdyktighet, gode kommunikasjonsferdigheter og relasjonelle
egenskaper, er lederegenskaper som gikk igjen hos alle informantene.
Resultatene i undersøkelsen vår utfordret også hypotesen om at faglig ledelse ikke er
nødvendig i utøvelse av ledelse. Resultatene viste, derimot, at faglig ledelse er helt
essensielt for å kunne forstå sine medarbeidere, forstå forretningen, forstå
sammenhenger, sette kurs, samt å fungere som sparringspartner. Til tross for at
kunnskapsmedarbeiderne, i denne bransjen, oftest har mer faglig kompetanse enn sine
ledere, viser imidlertid funnene våre at de trenger en medsammensvoren som forstår
seg godt på det faglige for å kunne oppnå nok legitimitet til å få medarbeiderne med
seg.