Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØyen, Anja
dc.contributor.authorAkhtar, Mohammed Haris
dc.date.accessioned2021-03-11T13:32:05Z
dc.date.available2021-03-11T13:32:05Z
dc.date.issued2020-05-22
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2732927
dc.description.abstractDenne studien omhandler temaet ledelse i kunnskapssamfunnet og hvilke egenskaper som vektlegges i rekrutteringen av nye ledere til IT-bransjen. Formålet har vært å få et dypere innblikk i hvilke lederegenskaper som både ønskes og kreves i målet mot å lede de kunnskapsmedarbeiderne som ofte har mer faglig kompetanse enn lederen selv. Problemstillingen ble som følger: Hvilke lederegenskaper, i kunnskapssamfunnet, vektlegges når det skal rekrutteres ledere til IT-bransjen? I tråd med dette formålet har vi også valgt å undersøke hvorvidt en leders faglige kompetanse er relevant for å kunne utøve gunstig ledelse for medarbeidere som er faglige eksperter. Formålet bak dette valget var å utfordre hypotesen om at det er unødvendig med faglig kompetanse for å kunne tiltre i en lederstilling. Med dette som bakteppe har derfor studien også undersøkt hvor viktig rekrutterere i bransjen anser faglig kompetanse for å være. Ved å drøfte funnene våre opp mot teorien om faglig ledelse, som illustrerer at personen med mest faglig kompetanse skal være leder, og gjennom George Kennings teori om ledelse som en egen profesjon, der man kan lede hvem som helst uavhengig av bransje, ønsket vi å undersøke hvorvidt en av disse teoriene kan anses som relevante i IT-bransjen. Vi har drøftet disse to teoriene opp mot innsamlet data for å kunne besvare forskningsspørsmålet: Er faglig kompetanse, hos en leder, viktig i IT-bransjen for å kunne utøve ledelse? Vi har brukt en kvalitativ tilnærming fordi vi ønsket å grave dypere i informantenes meninger, oppfattelser og erfaringer for å kunne forstå hvilke lederegenskaper som oppleves viktige i bransjen og hvorfor det er slik. For å få svar på dette utviklet vi en intervjuguide med spørsmål vi ønsket skulle gi oss den kunnskapen vi søkte etter. Funnene våre viser til flere lederegenskaper som vektlegges i IT-bransjen. Egenskaper som evne til å tilrettelegge for de ansatte, spesielt i form av autonomi, faglig kompetanse, endringsdyktighet, gode kommunikasjonsferdigheter og relasjonelle egenskaper, er lederegenskaper som gikk igjen hos alle informantene. Resultatene i undersøkelsen vår utfordret også hypotesen om at faglig ledelse ikke er nødvendig i utøvelse av ledelse. Resultatene viste, derimot, at faglig ledelse er helt essensielt for å kunne forstå sine medarbeidere, forstå forretningen, forstå sammenhenger, sette kurs, samt å fungere som sparringspartner. Til tross for at kunnskapsmedarbeiderne, i denne bransjen, oftest har mer faglig kompetanse enn sine ledere, viser imidlertid funnene våre at de trenger en medsammensvoren som forstår seg godt på det faglige for å kunne oppnå nok legitimitet til å få medarbeiderne med seg.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelseen_US
dc.subjectLederegenskaperen_US
dc.subjectITen_US
dc.titleThis is IT. En studie om hvilke lederegenskaper som vektlegges i rekrutteringen av ledere til IT-bransjenen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal