Visma Exso - når visjon møter kommunikasjon og læring
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2732944Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bacheloroppgavens overordnede problemstilling er «Hvordan opplever ledere
kommunikasjon og læring i Visma Exso?»
Temaet er systemlæring, med hovedfokus på å skape en delt visjon som ett ledd i å bli en
lærende organisasjon. Dette ledet til forskningsspørsmålet: Hvordan stimulerer ledere til
læring i organisasjonen? For å kunne tolke respondentenes opplevelse rundt dette, var det
nødvendig å se på hva hvordan de jobbet med læring. Dette ledet til forskningsspørsmålet:
«Hvordan stimulerer ledere til læring i organisasjonen?» Et viktig bindeledd når det gjelder å
utvikle lærende organisasjoner er kommunikasjon. Dette ledet til forskningsspørsmålet:
«Hvordan fungerer internkommunikasjonen på tvers og internt i avdelingene?»
Det er benyttet en fenomenologisk metode for å besvare oppgaven, hvor syv ledere har blitt
intervjuet.
I lys av ledernes opplevelser, tolket jeg mye av teorien rundt systemtenkning som for
idealistisk og utfordrende å leve etter i praksis.
Funnene indikerer at selv om respondentene har fokus på læring, er det store forskjeller i
hvordan dette struktureres i de ulike avdelingene. Når to grupper jobber ulikt med læring og
utvikling kan det hemme ledernes mulighet til å utvikle dobbeltkretslæring hos organisasjonen
som et hele. Dette fører i visse tilfeller til at viktig meningsutvekslinger fra micro nivå internt
i en avdeling kanskje ikke blir delt med andre avdelinger som kunne brukt deres innsikt til
utvikling, noe som igjen hadde påvirket kommunikasjonen på macro nivå i organisasjonen.
For å kunne utvikle dobbeltkretslæring på tvers av avdelingene må avstanden mellom
avdelingene minimeres.
Mangel på tid og en organisasjonsstruktur som er bygget opp av mange eksterne lokasjoner
gjør at det har utviklet seg to sosiale grupperinger: hovedkontor og eksterne lokasjoner. blir et
skille med tanke på kommunikasjon.
Covid-19 faktisk bidratt til å minimere denne avstanden. De kulturelle og sosiale
grupperingene har blitt visket ut og ført til et bedre samhold.
Per dags dato opplever derfor lederne hyppigere og mer inkluderende kommunikasjon og et
godt fokus når det gjelder læring internt på avdelingene. Organisatorisk læring og videre
fokus på kommunikasjon på tvers av avdelingene står fortsatt som dagsaktuelle utfordringer
for mange av lederne.