Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMelbøe, Madelen
dc.date.accessioned2021-03-11T14:09:56Z
dc.date.available2021-03-11T14:09:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2732944
dc.description.abstractBacheloroppgavens overordnede problemstilling er «Hvordan opplever ledere kommunikasjon og læring i Visma Exso?» Temaet er systemlæring, med hovedfokus på å skape en delt visjon som ett ledd i å bli en lærende organisasjon. Dette ledet til forskningsspørsmålet: Hvordan stimulerer ledere til læring i organisasjonen? For å kunne tolke respondentenes opplevelse rundt dette, var det nødvendig å se på hva hvordan de jobbet med læring. Dette ledet til forskningsspørsmålet: «Hvordan stimulerer ledere til læring i organisasjonen?» Et viktig bindeledd når det gjelder å utvikle lærende organisasjoner er kommunikasjon. Dette ledet til forskningsspørsmålet: «Hvordan fungerer internkommunikasjonen på tvers og internt i avdelingene?» Det er benyttet en fenomenologisk metode for å besvare oppgaven, hvor syv ledere har blitt intervjuet. I lys av ledernes opplevelser, tolket jeg mye av teorien rundt systemtenkning som for idealistisk og utfordrende å leve etter i praksis. Funnene indikerer at selv om respondentene har fokus på læring, er det store forskjeller i hvordan dette struktureres i de ulike avdelingene. Når to grupper jobber ulikt med læring og utvikling kan det hemme ledernes mulighet til å utvikle dobbeltkretslæring hos organisasjonen som et hele. Dette fører i visse tilfeller til at viktig meningsutvekslinger fra micro nivå internt i en avdeling kanskje ikke blir delt med andre avdelinger som kunne brukt deres innsikt til utvikling, noe som igjen hadde påvirket kommunikasjonen på macro nivå i organisasjonen. For å kunne utvikle dobbeltkretslæring på tvers av avdelingene må avstanden mellom avdelingene minimeres. Mangel på tid og en organisasjonsstruktur som er bygget opp av mange eksterne lokasjoner gjør at det har utviklet seg to sosiale grupperinger: hovedkontor og eksterne lokasjoner. blir et skille med tanke på kommunikasjon. Covid-19 faktisk bidratt til å minimere denne avstanden. De kulturelle og sosiale grupperingene har blitt visket ut og ført til et bedre samhold. Per dags dato opplever derfor lederne hyppigere og mer inkluderende kommunikasjon og et godt fokus når det gjelder læring internt på avdelingene. Organisatorisk læring og videre fokus på kommunikasjon på tvers av avdelingene står fortsatt som dagsaktuelle utfordringer for mange av lederne.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectInternkommunikasjonen_US
dc.titleVisma Exso - når visjon møter kommunikasjon og læringen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal