Hvilken effekt har en leders emosjonelle kompetanse på arbeidstakers motivasjon? - Innsikt i ansattes motivasjon, gjennom lederens emosjonelle drivkraft
Abstract
For å forstå samspillet mellom emosjonelle kompetansen hos en leder og motivasjonen hos en
arbeidstaker på best mulig måte, bør det forskes på i dybden av fenomenet. Det intensive
undersøkelsesdesignet vil gi oss beskrivelser om temaet gjennom tanker, meninger og
erfaringer. På bakgrunn av dette har jeg valgt å basere oppgaven min på en beskrivende
problemstilling:
” Hvilken effekt har en leders emosjonelle kompetanse på arbeidstakeres motivasjon?”
Den anvendte metoden i prosjektet er en kvalitativ tilnærming. Herunder følger det
eksplorative fenomenologiske designets prosedyre som gjorde seg best egnet i metoden, da”
læren om det som viser seg” er utgangspunktet for innsamlingen av empirien.
Informasjonen har dannet resultater som viser at både ledere og arbeidstakere vektlegger
emosjonell kompetanse og motivasjon høyt i sine bedrifter, men det vektlegges ikke i lik grad
fra begge gruppene. Arbeidstakere har vist at interaksjonen mellom dem og ledere er
verdifullt for deres arbeidshverdag. Ledere derimot mener det samme om sine arbeidstakere,
men disse er ikke like bevisste på sin egen emosjonelle kompetanse.
Dermed kan disse funnene som er gjort brukes til å etterprøve den samme forskningen
innenfor ulike arbeidsfelt for å avdekke om de bærer på de samme resultatene. Funnene kan
også brukes til å utvikle lederkompetansen innenfor en bedrift der det er behov for det, for
eksempel i tilfeller der en leder ikke har satt seg godt nok inn i hvordan deres emosjonelle
kompetanse kan påvirke resultatene gjennom de menneskelige ressursene.