Onboarding av nyansatte
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2734791Utgivelsesdato
2020-06-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Forskning viser at manglende introduksjon er en av de hyppigste årsakene til at nye
medarbeidere slutter i virksomheten. Nyansatte som slutter innen kort tid kan ha store
økonomiske konsekvenser for virksomheten, samtidig som det kan påvirke bedriftens
samlede produktivitet. På bakgrunn av dette ønsker jeg å belyse hvilke komponenter som bør
inngå i prosessen for at nye medarbeidere skal kunne tilpasse seg organisasjonen på best
mulig måte. Jeg vil i denne oppgaven ta for meg begrepet onboarding, også kalt
organisasjonssosialisering, og undersøke sammenhengen mellom onboarding og intensjon om
turnover. Oppgaven vil ta for seg følgende problemstilling: Hvordan kan onboarding ha
betydning for turnover i virksomheten?
For å svare på problemstillingen er det hentet ut relevant teori på området som peker på fire
viktige komponenter som bør inngå i sosialiseringsprosessen for å lykkes med onboarding av
nyansatte. Disse komponentene er samsvar, avklaring, kultur og forbindelser. I hvilken grad
de ulike komponentene er inkludert i onboarding indikerer hvilket nivå organisasjonen
befinner seg på, hvor det skiller mellom tre ulike nivåer av onboarding. På bakgrunn av dette
er det formulert fire forskningsspørsmål som danner grunnlaget for innhenting av data til
undersøkelsen. Jeg har benyttet en kvalitativ metodetilnærming og gjennomført fire
dybdeintervjuer, hvor alle informantene er medarbeidere som nylig har gjennomgått denne
prosessen. Mitt mål er å undersøke i hvilken grad de ulike komponentene var inkludert i deres
onboarding, hvilke elementer informanten opplevde som vesentlige for egen læring og i
hvilken grad onboarding bidro til valget om å forbli i virksomheten.
Resultatet indikerer at de fire byggeklossene har stor betydning for nyansattes læringsprosess,
og deres ønske om å forbli i virksomheten. Mine funn antyder at byggeklossene dekker
virksomhetens mest sentrale prosesser og virkeområde, og bidrar til å styrke nyansattes
tilpasning og læringsprosess. Hvilke komponenter som har størst betydning virker imidlertid
å knyttes til individuelle faktorer. Nyansatte har forskjellige utgangspunkt i forkant av en
ansettelse, og derav individuelle behov underveis i sosialiseringsprosessen. Organisasjoner
vil derfor, ifølge mine funn, ha nytte av å gjøre individuelle tilpasninger i onboarding av
nyansatte.